Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Jaką rolę spełniają w naszym organizmie i jaki jest ich prawidłowy podział? W poniższym artykule poznasz najważniejsze informacje na temat kwasów tłuszczowych oraz ich naturalnych źródeł pokarmowych.

Kwasy tłuszczowe bez wątpienia zajmują bardzo ważne miejsce w codziennej diecie człowieka. Jednakże, nie każdy z nas zdaje sobie sprawę z tego, które z nich wspierają funkcjonowanie naszego organizmu, a ograniczenie których zalecane jest przez Instytut Żywności i Żywienia.

Kwasy tłuszczowe – podział

INFOgraf Znaczenie kwasów tłuszczowych w naszej codziennej diecie

Zgodnie z ogólnym podziałem, kwasy tłuszczowe dzielimy na:

  • Kwasy tłuszczowe NASYCONE; oraz
  • Kwasy tłuszczowe NIENASYCONE (w tym jednonienasycone i wielonienasycone).

Wśród nasyconych kwasów tłuszczowych, które najczęściej znajdziemy w naszej żywności, możemy wyróżnić:

  • kwas palmitynowy;
  • kwas stearynowy;
  • kwas laurynowy; oraz
  • kwas mirystynowy.

Wśród nienasyconych kwasów tłuszczowych, które niezbędne są dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu możemy wyróżnić:

  • jednonienasycone kwasy tłuszczowe (w tym kwasy tłuszczowe omega9 oraz kwas oleinowy);
  • wielonienasycone kwasy tłuszczowe (w tym kwasy tłuszczowe z grupy omega6: kwas linolowy oraz kwasy tłuszczowe z grupy omega3: kwas alfa-linolenowy, DHA, EPA).

Nasycone kwasy tłuszczowe

Nasycone kwasy tłuszczowe znaleźć możemy przede wszystkim w produktach pochodzenia zwierzęcego oraz w niektórych olejach pochodzenia roślinnego (na przykład w oleju palmowym). Ich najważniejszą funkcją jest zapewnianie organizmowi swoistego magazynu energetycznego. Według światowych organizacji zajmujących się kwestią żywienia, nasycone kwasy tłuszczowe powinny zajmować ograniczone miejsce w codziennej diecie człowieka. Uważa się, że spożywanie ich w nadmiernych ilościach może przyczynić się do podwyższenia poziomu cholesterolu we krwi, a tym samym do zwiększenia ryzyka rozwoju chorób związanych z układem sercowo-naczyniowym.

Nasycone kwasy tłuszczowe – funkcje

Wśród najważniejszych funkcji nasyconych kwasów tłuszczowych w naszym organizmie, możemy wyróżnić:

  • dostarczanie energii;
  • tworzenie tkanki tłuszczowej;
  • regulację niektórych genów oraz hormonów;
  • tworzenie ochrony dla narządów wewnętrznych.

Nasycone kwasy tłuszczowe – źródła pokarmowe

Wśród produktów stanowiących bogate źródło nasyconych kwasów tłuszczowych, możemy wyróżnić:

  • masło (w tym masło klarowane);
  • smalec;
  • mleko i produkty mleczne (w tym żółte i białe sery oraz śmietanę);
  • jajka;
  • mięso i jego podroby;
  • ryby;
  • niektóre wyroby cukiernicze, przygotowywane przy udziale tłuszczu zwierzęcego.

Nienasycone kwasy tłuszczowe

Nienasycone kwasy tłuszczowe są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Dlatego też, tak ważne jest zwracanie szczególnej uwagi na ich udział w codziennej diecie. Spożywanie ich w odpowiednich ilościach jest w stanie wpłynąć na prawidłowe funkcjonowanie zarówno układu nerwowego, jak i sercowo-naczyniowego.

Jednonienasycone kwasy tłuszczowe – funkcje

Jednonienasycone kwasy tłuszczowe (w tym kwas oleinowy oraz erukowy) odgrywają pozytywną rolę w profilaktyce chorób układu sercowo-naczyniowego. Są one odpowiedzialne między innymi za obniżenie „złego” cholesterolu (LDL) oraz całkowitego cholesterolu we krwi pacjenta.

Jednonienasycone kwasy tłuszczowe – źródła pokarmowe

Wśród produktów stanowiących bogate źródło jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, możemy wyróżnić:

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe – funkcje

Zarówno kwasy tłuszczowe z grupy omega3, jak i omega6 odgrywają niezwykle ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu. Są one odpowiedzialne między innymi za:

  • prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego;
  • hamowanie procesów zapalnych;
  • regulację poziomu całkowitego cholesterolu (wraz z obniżaniem frakcji LDL) oraz trójglicerydów we krwi;
  • prawidłowe kształtowanie się układu nerwowego w pierwszych miesiącach życia płodowego dziecka;
  • wzmocnienie i wsparcie funkcjonowania układu wzrokowego;
  • regulację hormonów;
  • regulację metabolizmu;
  • wsparcie układu kostnego; oraz
  • zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego w przyszłości.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe – źródła pokarmowe

Wśród produktów stanowiących bogate źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, możemy wyróżnić: