Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Masz te objawy?  Sprawdź czy nie grozi Ci niedobór witaminy B12!

Witamina B12 to grupa związków chemicznych, które zawierają kobalt. Jest witaminą rozpuszczaną w wodzie i jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mózgu i układu nerwowego oraz wytwarzania krwi, energii i kwasów tłuszczowych.

Witamina B12, czyli kobalamina jest jedyną z witamin, która zawiera kobalt. Jest produkowana tylko przez mikroorganizmy, takie jak bakterie.

witamina-b12 Zmęczenie, senność, drażliwość, problemy z koncentracją,  bóle nóg, stany depresyjne...

Kto jest najbardziej narażony na niedobory witaminy B12?
Niedobór witaminy B12 to jeden z największych niedoborów związków odżywczych na świecie. Wynika z niedostatecznego spożycia lub absorpcji tej witaminy. Naturalnie witamina B12 znajduje się tylko w mięsie i innych produktach zwierzęcych. Dlatego wegetarianie i osoby, które jedzą niewielkie ilości mięsa i innych produktów zwierzęcych narażone są na jej niedobory. Dotyczy to także kobiet w ciąży, u których niedobór może wynika z wzmożonego zapotrzebowania.

Niedobór witaminy B12 jest powszechny na całym świecie. Wskazuje się, że w Stanach Zjednoczonych ok. 20%, a w Europie nawet 40% osób ma niedobory tej witaminy.
Szczególnie narażeni na niedobory witaminy B12 są weganie oraz osoby, które nie jedzą produktów mięsnych, ale używają produktów pochodzenia zwierzęcego, takich jak np. mleko, jajka, przetwory mleczne itd. Jest to spowodowane niedostatecznym spożyciem produktów, które zawierają witaminę B12.
Na niedobory witaminy B12 narażone są osoby starsze i osoby, którym wycięto dolną część jelita cienkiego. Niedobór wynika z niedostatecznego spożycia tej witaminy i jej niewłaściwej absorpcji.

Skutki niedoboru witaminy B12
Skutki niedoboru witaminy B12 mogą być poważne, a często nieodwracalne. Zalicza się do nich: demencję, psychozy, atrofię nerwu wzrokowego, zawał mięśnia sercowego, zakrzepicę żył, niedokrwistość, depresję, upośledzenie pamięci, zmęczenie, zanik pamięci i osłabienie.

niedobor-witaminy-b12 Zmęczenie, senność, drażliwość, problemy z koncentracją,  bóle nóg, stany depresyjne...

Jak uzupełnić niedobory witaminy B12?
Niedobory witaminy B12 można uzupełnić wprowadzając do diety produkty mięsne. Nie każdy, jednak jest w stanie zacząć je jeść. Wówczas wskazana jest suplementacja witaminy B12.

Suplementacja witaminy B12
Obecność mięsa i innych produktów zwierzęcych w diecie jest niewskazana w przypadku przewlekłych chorób, takich jak: nowotwory, choroby serca, choroba Alzheimera i inne. Wówczas można sięgnąć po produkty roślinne, wzbogacone witaminą B12. To, jednak rodzi obawę czy wówczas dostarczymy tej witaminy w odpowiedniej ilości. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest suplementacja witaminą B12.
Zalecana dzienna dawka witaminy B12 dla osoby dorosłej to 250 mcg. Osoby w starszym wieku powinny spożywać powinny zwiększyć tę dawkę do 500 mcg. Dawka dla dzieci to 5-25 mcg dziennie, w zależności od wieku.