Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Czy w sytuacji stresu lub wzburzenia emocjonalnego zdarza Ci się sięgać po nadmierne ilości jedzenia? Jak sobie radzić z niekontrolowanym objadaniem się i gdzie powinniśmy szukać pomocy, kiedy nasz problem zaczyna wymykać się nam spod kontroli? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziesz w poniższym artykule.

Sięganie po jedzenie w sytuacji silnego stresu lub złego samopoczucia stanowi jedną z najczęstszych przyczyn nadwagi i otyłości. Ponadto, utrwalanie negatywnych schematów żywieniowych może stanowić ryzyko rozwoju zaburzeń odżywiania, które znacząco wpływają nie tylko na stan psychiczny osoby, ale również na kondycję fizyczną jej organizmu. Na szczęście istnieje kilka sprawdzonych sposobów, dzięki którym możemy się wyzbyć tego niezdrowego nawyku.

Infograf-1 Kiedy zajadamy stres – jak poradzić sobie z niekontrolowanym objadaniem się?

Dlaczego w sytuacji dyskomfortu emocjonalnego często sięgamy po jedzenie?

Już on najmłodszych lat jedzenie kojarzy nam się z poczuciem bezpieczeństwa oraz miłości i bliskości, zwłaszcza ze strony matki. Dlatego też, na przestrzeni lat u większości z nas doszło do wykształcenia pewnego wzorca, według którego jedzenie nie służy wyłącznie do zaspokojenia potrzeby głodu, ale również pozytywnych uczuć, których tak bardzo potrzebujemy w sytuacji silnego wzburzenia emocjonalnego. Dodatkowo, za sprawą łatwego dostępu, jedzenie staje się jedną z najszybszych i najłatwiejszych form zagłuszania negatywnych odczuć. Okazuję się również, że dla niektórych osób, nie tylko proces spożywania posiłku odpowiedzialny jest za rozluźnienie organizmu, ale również sama procedura związana z jego przygotowywaniem. Natomiast po samej konsumpcji, zaczynamy odczuwać poczucie pełności i zadowolenie, które odpowiedzialne jest za zniwelowanie (na krótką chwilę) emocji, które doprowadziły nas do tego, że mieliśmy ochotę sięgnąć po jedzenie.

Pamiętaj jednak, że taki sposób radzenia sobie ze stresem lub innymi, negatywnymi emocjami na dłuższą metę nie doprowadza do rozwiązania Twojego problemu, jedynie przyczynia się do utrwalenia negatywnych schematów, a w przyszłości może doprowadzić do wyraźnego pogorszenia stanu Twojego zdrowia (w tym nadwagi i związanych z nią konsekwencji lub zaburzeń odżywiania).

Jak sobie radzić z niekontrolowanym objadaniem się?

Istnieje kilka sposobów, dzięki którym możesz zmienić swoje nawyki związane z objadaniem się w sytuacji silnego wzburzenia emocjonalnego, wśród nich możemy wyróżnić:

  • Ćwiczenia fizyczne – joga oraz inne ćwiczenia odprężające, wykonywane każdego poranka przynajmniej przez 15 minut, pomogą Ci odprężyć ciało i dotlenić umysł, a tym samym przygotować go na wyzwania emocjonalne, jakie stawiane nam są w ciągu dnia;
  • Zmiana nawyków żywieniowych – spożywanie posiłków o regularnych porach i wprowadzenie do swojej diety świeżych ryb morskich, warzyw i owoców, przy jednoczesnym wyeliminowaniu produktów obfitujących w cukry proste oraz tłuszcze, pozwoli Ci zapanować nad niekontrolowanymi atakami głodu, które często wywoływane są stanem silnego wzburzenia emocjonalnego;
  • Aktywny sposób rozładowywania napięcia emocjonalnego – jeśli w Twoim życiu zdarzają się sytuacje obarczone silnym stresem, nie sięgaj po jedzenie, a znajdź inną, aktywną formę rozładowania napięcia. Na przykład, wykonaj kilka przysiadów lub jeśli masz taką możliwość, wybierz się na krótki spacer na świeżym powietrzu.
  • Wypróbuj aromaterapii – odprężająca kąpiel po pracy z dodatkiem aromatycznego olejku pomoże Ci ostudzić emocje i jednocześnie odprężyć Twoje ciało. Jeśli jednak stres dopadnie Cię w środku dnia, sięgnij po aromastick, czyli Twój ulubiony, odprężający zapach zamknięty w niewielkim sztyfcie.

Kiedy problem wymyka się spod kontroli, gdzie należy szukać pomocy?

Kiedy Twój problem wymyka się spod kontroli, a objadanie się w znaczący sposób zaczyna wpływać nie tylko na stan Twojego zdrowia, ale również samopoczucie (np. zaczynasz odczuwać silne wyrzuty sumienie związane z jedzeniem), należy jak najszybciej zgłosić się na konsultację do gabinetu psychologia, psychiatry lub dietetyka.