Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Cukrzyca jest uznawana za jedną z chorób cywilizacyjnych. Jest zaburzeniem przemiany cukru w organizmie. W dużej mierze za przyczyny rozwoju cukrzycy uznaje się prowadzony latami niezdrowy tryb życia. Skuteczne zapobieganie rozwojowi choroby jest zależne m.in. od tego, czy prawidłowo się odżywiamy i czy prowadzimy aktywny tryb życia.

Liczba osób chorujących na cukrzycę stale wzrasta. Nie każdy jest świadomy tego, że choruje. Cukrzyca typu 2 rozwija się najczęściej u osób w średnim i starszym wieku. Idzie w parze z nadwagą i siedzącym trybem życia. Chorobę tę wiąże się z zespołem metabolicznym, określanym, jako zbiór czynników zwiększających prawdopodobieństwo zachorowania na choroby naczyniowo-sercowe. Jego składowymi są m.in. nadciśnienie tętnicze, otyłość brzuszna oraz insulinoodporność. W grupie ryzyka znajdują się zwłaszcza mieszkańcy krajów rozwijających się. Przyczyną wszystkiego jest brak ruchu, spożywanie produktów wysokokalorycznych i nieprowadzenie profilaktyki.

dieta_diabetyka Jak powinna wyglądać dieta dla cukrzyków?

Dieta dla cukrzyków

Odpowiednio dobrana dieta poprawia samopoczucie, reguluje poziom cukru we krwi, ułatwia wchłanianie leków i zapobiega hipoglikemii. Posiłki powinny być lekkostrawne. Chorując na cukrzycę typu 2 wskazane jest spożywanie częstych, a niewielkich posiłków. Zawartość węglowodanów nie powinna przekraczać 50%. Podstawowym źródłem składników odżywczych powinny być owce i warzywa oraz produkty o niskim indeksie glikemicznym i wysokiej zawartości błonnika.

Z diety należy wyeliminować  przede wszystkim:

  • biały cukier
  • napoje gazowane
  • produkty słodzone glukozą lub syropem glukozowo-fruktozowym

Czym uzupełnić dietę?

  • pieczywem pełnoziarnistym
  • makaronami pełnoziarnistymi
  • ryżem brązowym
  • grubymi kaszami
  • komosą ryżową
  • amarantusem
  • płatkami owsianymi i jęczmiennymi
  • nasionami roślin strączkowych

Ruch to zdrowie

W profilaktyce cukrzycy ważne jest, aby regularnie podejmować aktywność fizyczną. Wysiłek fizyczny powinien być dostosowany do wieku, masy ciała i kondycji. Zmiana stylu życia oraz dbałość o badania mogą wspomóc walkę z chorobą i zmniejszyć zachorowalność wśród społeczeństwa.

(„Moda na Zdrowie”, 11/2016, Nie daj się cukrzycy)