Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

W okresie jesiennym, kiedy dopada nas przemęczenie i czujemy się osłabieni wiele osób zastanawia się nad suplementacją witamin, w tym także witaminy D3. Czy jest to dobry pomysł? Czy witamina D3 jest nam potrzebna?

Czym jest witamina D?
Witamina D to w rzeczywistości hormon steroidowy, produkowany z cholesterolu w czasie, gdy skóra jest wystawiona na działanie promieni słonecznych. Dlatego też witaminę D nazywa się „witaminą słońca”.

W obecnych czasach sama ekspozycja na słońce nie wystarczy, by dostarczyć do organizmu potrzebą ilość witaminy D. W Polsce powszechne są jej niedobory, zarówno wśród dzieci jak i dorosłych. Wynika to w głównej mierze ze spożywania zbyt małej ilości produktów bogatych w witaminę D oraz trybu życia (przebywania w nienasłonecznionych i zamkniętych pomieszczeniach). Dlatego też zaleca się podawane witaminy D dzieciom i osobom dorosłym o każdej porze roku, a zwłaszcza w okresie jesiennym, zimowym i wiosennym.

slonce Witamina D3.  Czy powinno się przyjmować ją w okresie jesiennym?

Badania, przeprowadzone w ostatnich latach dowodzą, że osoby powyżej 65. roku życia powinny otrzymywać codziennie do 2000 j. m. witaminy D, a osoby z otyłością do 4000 j. m. dziennie przez cały rok (1). Te same badania potwierdziły korzyści, jakie wynikają z prawidłowego stężenia witaminy D w organizmie (1).
Witamina D jest zaliczana do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, podobnie jak witamina A, D, E i K. W diecie witamina ta występuje w różnych formach: jako witamina D3 w pokarmach zwierzęcych, takich jak tłuste ryby i w rzadko spotykanych grzybach (jako witamina D2). To witamina D3 jest potrzebna, aby zwiększyć stężenie witaminy D we krwi.

Witamina D a wapń…
Witamina D jest niezbędna, by organizm mógł przyswajać wapń. Jej niedobory u dzieci mogą powodować krzywicę i przyczynić się do powstania osteoporozy.
Naukowcy wskazują, że witamina D może przyczyniać się do ochrony przed chorobami autoimmunologicznymi, a jej niski poziom stwierdzono u osób z cukrzycą typu 1, łuszczycą i stwardnieniem rozsianym (2). Niski poziom witaminy D stwierdzono też u osób z nowotworami (2).

Jak i skąd czerpać witaminę D?
Witamina D występuje w produktach żywieniowych w niewielkiej ilości. Dostarczają jej m.in. ryby, żółtka, jaja oraz mleko i jego przetwory.
Współczesna dieta, jedzenie dużej ilości przetworzonej żywności i nadmiar tłuszczów pochodzenia zwierzęcego powodują, że dochodzi do niedoborów witaminy D w organizmie. W praktyce, więc obecna dieta dostarcza co najwyżej 20% zalecanej dawki witaminy D. Pozostałe ponad 80% powinno pochodzić z syntezy skórnej, lub z suplementacji.
Informacje te potwierdzają, że obecnie potrzebna jest suplementacja witaminy D. Przed jej rozpoczęciem warto jednak sprawdzić poziom witaminy D w organizmie, aby wiedzieć jaką dawkę witaminy dostarczać w postaci suplementów.

  1. „Przegląd Reumatologiczny” 2015, nr 4 (33), s. 9.
  2. A. L. Ponsonby, R. M. Lucas, I. A. van der Mei I.A. UVR, vitamin D and three autoimmune diseases – multiple sclerosis, type 1 diabetes, rheumatoid arthritis. Photochem. Photobiol, 2005, s. 81.