Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Nie od dziś wiadomo, że sałata jest zdrowa. Osoby, które prowadzą zdrowy tryb życia jedzą ją na co dzień. Jest w czym wybierać, bo rodzajów sałat jest wiele: lodowa, rzymska, roszponka, masłowa… A Ty, jaką najbardziej lubisz?

Opinie o tym, że sałata nie ma wartości odżywczych, są błędne. Sałata posiada takie wartości. Kolor zawdzięcza chlorofilowi. Chlorofil działa bakteriobójczo i wspomaga pokonanie infekcji. Ponadto w sałacie znajduje się luteina i przeciwutleniacze.
Sałata to też źródło kwasu foliowego i witamin z grupy B, które wzmacniają system nerwowy. Co jeszcze w niej znajdziemy? Potas, żelazo, mangan, witaminy E i C oraz kwasy organiczne.

Co ciekawe, różne odmiany sałaty można mieszać w daniach. Warto dodawać do niej też inne, zdrowe warzywa, takie jak: pomidory, ogórki, paprykę, cebulę itp.

 

salata_wlasciwosci PRZEPIS KWIETNIA: Wiosenna sałatka z chrzanem

 

O czym warto pamiętać jedząc sałatę?

Najlepiej wybierać sałatę, pochodzącą z ekologicznych upraw. Ta, którą kupujemy w sklepie, zapakowana w folię, często jest sztucznie nawożona.
Wybierając sałatę warto zwrócić uwagę na stan jej liści. Nie poleca się takiej o długich, cienkich i zwiędniętych liściach, ponieważ może być z dodatkiem nawozów. Trzymanie jej w foliowej formie w np. lodówce wpływa niekorzystnie, ponieważ wspiera zmianę jej składników w szkodliwe azotyny.
Liście sałaty należy myć pod bieżącą wodą. Nie powinno się jej moczyć, bo w ten sposób wypłukuje się witaminy.
Podczas robienia sałatek nie powinno się używać noża. Sałatę najlepiej rwać na małe kawałki.

 

Sałata rzymska, sałata lodowa – którą wybrać?

Rodzajów sałaty jest wiele. Na jaką się, więc zdecydować?
Najczęściej Polacy sięgają po sałatę masłową, która ma miękkie liście. W ostatnim czasie dużą popularnością cieszy się sałata liściowa, ponieważ można z niej zrywać liście, pozostawiając korzeń, by odrastały nowe. Popularne są też czerwone odmiany sałaty. Z kolei za najsmaczniejszą uważa się sałatę rzymską, która posiada kruche liście i delikatny smak. Można ją jeść na surowo lub ugotowaną.
Powszechnie popularna w sklepach jest sałata lodowa – krucha, idealna do wiosennych i letnich sałatek. Najlepiej smakuje świeża – z przydomowych grządek.

A co przygotować z ulubionej sałaty?
Poniżej przepis na wiosenną sałatkę z chrzanem z dodatkiem sałaty lodowej i rzymskiej.

 

Wiosenna sałatka z chrzanem

Składniki:

  • 4 jajka ugotowane na twardo
  • Po garści sałat: lodowej i rzymskiej
  • 100 g szynki
  • 1 czerwona papryka
  • 4 łyżki jogurtu naturalnego
  • 1 łyżeczka startego chrzanu
  • Szczypiorek
  • Sól i pieprz do smaku

 

Wiosenna-sałatka-z-chrzanem PRZEPIS KWIETNIA: Wiosenna sałatka z chrzanem

 

Jogurt naturalny połączyć z chrzanem. Doprawić solą i pieprzem.
Szynkę, jajka i paprykę pokroić w wąskie paski.
Do salaterki włożyć obie rodzaje sałat. Ułożyć na nich jajka, szynkę i paprykę. Całość polać przygotowanym wcześniej sosem. Posypać pokrojonym szczypiorkiem.

Smacznego!

 

Każda sałata, którą podajemy do zjedzenia powinna być świeża. Niezależnie od gatunku, który wybieramy, warto też pamiętać, by rwać ją rękoma, a nie kroić nożem. Sałaty nie powinno się też moczyć w wodzie. A jak przechowywać ją w lodówce? Warto wcześniej namoczyć ją, osuszyć, a następnie nakryć wilgotnym ręcznikiem i wstawić do lodówki. Dzięki temu zachowa smak i świeżość.


Also published on Medium.