Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Jakie są wegańskie źródła białka? Czy można pokrycie zapotrzebowanie na ten składnik, nie jedząc produktów odzwierzęcych?

Dieta wegańska, która jest dobrze skomponowana i odpowiednio zróżnicowana, może dostarczyć odpowiedniej ilości białek i pokryć zapotrzebowanie organizmu na nie. Mitem jest, że każdy weganin cierpi na niedobory żelaza, wapnia i białka. Jeżeli sięgasz w swojej diecie regularnie po kasze, warzywa strączkowe, orzechy, pestki i owoce, pokryjesz zapotrzebowanie na wszystkie niezbędne składniki.

ZDROWE, WEGAŃSKIE ŹRÓDŁA BIAŁKA

Orzechy i masło orzechowe

Na pierwszym miejscu znalazły się u nas orzechy i masło orzechowe. Produkty te są niezbędne w prawidłowym komponowaniu diety roślinnej. Wszystkie orzechy są bogate w białko i zdrowe tłuszcze. Chociaż są dość kaloryczne, dostarczają też mnóstwa energii. Warto spożywać orzechy surowe lub prażone na sucho, a od czasu do czasu sięgać także po masło orzechowe dobrej jakości, które znajdziesz np. tutaj. Najlepsze masła orzechowe to te, w których składzie znajduje się 100% orzechów i te, które nie mają dodatków cukru.

maslo-rzechowe-olej-kokosowy-300x225 WEGAŃSKIE ŹRÓDŁA BIAŁKA. Sprawdź, jakie produkty wybierać na diecie!

Nasiona chia

Są już dość popularne na rynku zdrowej żywności. Dostarczają kwasów tłuszczowych omega-3, które m.in. działają korzystnie na układ nerwowy i sercowo-naczyniowy. Na tle innych nasion wyróżniają się dużą zawartością białka. Są też skarbnicą wapnia i błonnika. Dodając je do prostych potraw, takich jak np. koktajle, w łatwy sposób urozmaicisz dietę i uzupełnisz ją w cenne białko.

nasiona-chia-300x225 WEGAŃSKIE ŹRÓDŁA BIAŁKA. Sprawdź, jakie produkty wybierać na diecie!

Komosa ryżowa, czyli quinoa

Wegańskie źródła białka to m.in. komosa ryżowa (quinoa), która jako ziarno posiada sporo tego składnika. Znajdziesz w niej wszystkie niezbędne aminokwasy, które są niezbędne dla organizmu. Quinoa jest dostępna cały rok i można wykorzystywać ją zarówno do dań sezonowych, jak i całorocznych. Świetnie komponuje się z zupami i sałatkami.

quinoa-biala-300x225 WEGAŃSKIE ŹRÓDŁA BIAŁKA. Sprawdź, jakie produkty wybierać na diecie!

Ciecierzyca

Weganie często korzystają z ciecierzycy. Znajdujące się w niej białko posiada znaczną ilość niezbędnych aminokwasów. Niektórzy nazywają ją „mięsem wegańskim”.

Jest ona bardzo dobrym źródłem węglowodanów, naturalnego błonnika, nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz wielu witamin i minerałów. W ciecierzycy kryje się szereg witamin z grupy B, a także wapń, magnez, fosfor, potas i żelazo. Jest łatwo dostępna (sprawdź tutaj), dlatego na starcie diety warto się w nią zaopatrzyć.

ciecierzyca-300x225 WEGAŃSKIE ŹRÓDŁA BIAŁKA. Sprawdź, jakie produkty wybierać na diecie!

Pasta tahini

Nasiona sezamu i produkowana z nich pasta tahini są pomocnym źródłem białka, które składa się z wysokiej jakości aminokwasów. Pasta wchodzi skład popularnego hummusu. Można go spokojnie wykonać w domu i spożywać z kanapkami.

tahini-300x225 WEGAŃSKIE ŹRÓDŁA BIAŁKA. Sprawdź, jakie produkty wybierać na diecie!

Tempeh i tofu

Pokarmy wykonane z nasion soi są jednymi z najlepszych wegańskich źródeł białka. Są pożywne i nadają się do różnego rodzaju dań. Odpowiednio przyrządzone na pewno pomogą zastąpić mięso w diecie. Mielone tofu? Czemu nie!?

Fasolka

Jeżeli interesują Cię wegańskie źródła białka, to nie możesz obejść się bez fasolki. Choć istnieje bardzo dużo jej odmian, to w zasadzie każdy jest dobrym źródłem białka. Ciekawym produktem jest fasolka mung. Inspirujące pomysły na jej wykorzystanie znajdziesz tutaj.

 

fasola-mung-300x225 WEGAŃSKIE ŹRÓDŁA BIAŁKA. Sprawdź, jakie produkty wybierać na diecie!

Amarantus

Szarłat jest optymalnym źródłem białka, w tym aminokwasów egzogennych, takich jak lizyna, cystyna i metionina, których ludzki organizm samodzielnie nie wytwarza i muszą być transportowane wraz z pożywieniem. Do tego ziarno amarantusa dostarcza błonnika, który poprawia pracę jelit.

amarantus-300x225 WEGAŃSKIE ŹRÓDŁA BIAŁKA. Sprawdź, jakie produkty wybierać na diecie!

 

 


Also published on Medium.