Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Jakie są najważniejsze zasady diety wegetariańskiej? I jakie są jej najpopularniejsze odmiany? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziesz w dalszej części tekstu.

W ciągu ostatnich lat, dieta wegetariańska cieszy się dużą popularnością, zwłaszcza wśród młodych osób. Motywacją do zmiany nawyków żywieniowych są zazwyczaj poglądy danej jednostki lub przekonania dotyczące kwestii zdrowotnych. Okazuje się, że stosowanie diety bezmięsnej (bez całkowitego wykluczenia ryb oraz produktów mlecznych) może pozytywnie wpłynąć na nasze zdrowie i samopoczucie.

Infograf1 Co warto wiedzieć na temat diety wegetariańskiej?

Na czym polega dieta wegetariańska?

Wegetarianizm to styl żywienia, który wyklucza spożywanie mięsa oraz ryb i owoców morza. W niektórych odmianach niniejszej diety, rezygnuje się również ze spożywania wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego (w tym produktów mlecznych oraz jajek). Początków wegetarianizmu na terenach Europy możemy doszukiwać się już w połowie XIX wieku, kiedy to na terenie Anglii powstało Vegetarian Society (1847r). Współczesna wersja niniejszej diety dzieli się na kilka odmian. Najpopularniejszą z nich jest laktoowowegetarianizm dopuszczający spożywanie niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego, takich jak: mleko i jego przetwory, jaja kurze oraz miód. Kolejną odmianą jest owowegetarianizm, który bazuje z reguły na spożywaniu surowych warzyw i owoców, niemniej jednak dopuszcza spożywanie jaj. Za najbardziej z radykalnych odmian wegetarianizmu uznaje się jednak witarianizm, zakładający spożywanie potraw jarskich przygotowywanych w temperaturze nieprzekraczającej 43oC.

Wegetarianizm – najważniejsze zasady

Jeśli chcemy, aby dieta wegetariańska pozytywnie wpłynęła na stan naszego zdrowia oraz samopoczucia, musimy pamiętać o jej prawidłowym zbilansowaniu. To bardzo ważne, albowiem w przypadku niniejszej diety, nietrudno doprowadzić jest do niedoborów żelaza, cynku oraz wapnia i witaminy B12. Dlatego też, w diecie osób, które rezygnują ze spożywania mięsa oraz produktów pochodzenia zwierzęcego nie powinno zabraknąć takich produktów jak:

  • Produkty zbożowe (w tym kasze, ryż, pełnoziarniste makarony oraz płatki) – te składniki powinny zajmować od 35 aż do 60% miejsca w diecie wegetariańskiej. Spożywanie wysokiej jakości, nieprzetworzonych produktów zbożowych jest w stanie dostarczyć do naszego organizmu niezbędny zestaw składników odżywczych (w tym błonnika, magnezu, cynku oraz witamin z grupy B).
  • Warzywa i owoce (w tym warzywa zielone, żółte, pomarańczowe i czerwone, owoce drobno- i jedno-pestkowe) – powinny stanowić od 20 do 40% diety wegetariańskiej. Warto pamiętać, iż świeże warzywa i owoce stanowią wspaniałą alternatywę dla niezdrowych przekąsek, które spożywamy najczęściej między posiłkami.
  • Rośliny strączkowe i nabiał (w tym fasola, soczewica, bób, ciecierzyca oraz przetwory mleczne) – niniejsze produkty powinny stanowić od 5 aż do 15% diety wegetariańskiej. Dzięki nim jesteśmy w stanie dostarczyć do naszego organizmu niezbędne ilości wapnia, błonnika, żelaza oraz witamin z grupy B.
  • Ziarna, orzechy i tłuszcze roślinne (w tym orzechy, pestki, nasiona, oliwa z oliwek, olej rzepakowy, olej kokosowy, olej lniany) – powinny stanowić od 5 do 10% codziennej diety wegetariańskiej. Niniejsze składniki bez trudu możemy dodawać do większości sałatek oraz deserów.

Czym jest semiwegetarianizm?

Semiwegetarianizm nazywany jest najczęściej najłagodniejszą odmianą diety wegetariańskiej. Polega ona na wprowadzeniu do jadłospisu niewielkich ilość ryb, owoców morza oraz drobiu. Wyklucza natomiast spożywanie wieprzowiny oraz innego mięsa ssaków. Chociaż produkty pochodzenia zwierzęcego (takie jak nabiał) są mocno ograniczane w niniejszej odmianie diety, nie są z niej całkowicie wyeliminowane. Często zdarza się, iż semiwegetarianizm jest jedynie etapem przejściowym przed rozpoczęciem stosowania bardziej restrykcyjnej odmiany wegetarianizmu.