Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Biegunka to przykra dolegliwość, która w czasie letnich wyjazdów, zwłaszcza zagranicznych, do Egiptu, czy Turcji jest w stanie popsuć każde wakacje. Jak temu zapobiec? Sprawdź kilka prostych zasad, które mogą Ci pomóc!

Przyczyny biegunki?
Przyczyny występowania biegunki mogą być rozmaite – dolegliwość ta jest spowodowana np. pasożytami, wirusami, infekcjami bakteryjnymi, albo stanowi reakcję na stres i niektóre leki. Biegunki wywołane bywają też zaburzeniami pracy jelit, czy nietolerancją pokarmową. Problem pojawia się też często wówczas, gdy zmienia się nasze otoczenie, kiedy przebywamy w miejscach publicznych, zatłoczonych, w których nie do końca jest czysto. Wyjazdy łączą się również ze zmianą rodzaju menu i spożywanych płynów. Musimy pamiętać, że w niektórych krajach, często odwiedzanych w wakacje przez turystów, panują gorsze warunki higieniczne, niż w Polsce.

Jak się bronić przed biegunkami w czasie wakacyjnych podróży?
1. Wybieraj wodę do picia pochodzącą z pewnych źródeł – najlepiej butelkowaną, zamiast tej publicznie dostępnej.
2. Dbaj o higienę – każdorazowo myj dokładnie ręce po wyjściu z toalety, unikaj spożywania surowych warzyw wraz ze skórką. Wybieraj posiłki gorące, zamiast tych w temperaturze pokojowej – są bezpieczniejsze.
3. Wybieraj odpowiednie lokale gastronomiczne, zachowujące pewne standardy higieniczne, ponieważ sprzedawane jedzenie w wysokich, letnich temperaturach psuje się dużo szybciej.

biegunka_podroznychgif Jak uchronić się przed "biegunką podróżnych"?

-Jeśli mimo przestrzegania trzech pierwszych zasad i tak złapała Cię biegunka, pamiętaj o nawadnianiu organizmu płynami o dużej zawartości elektrolitów (sama woda może nie wystarczyć).

-Unikaj picia kawy, mleka i soków.

-Spożywaj regularne, lekkostrawne posiłki, aby organizm mógł czerpać potrzebną energię. Możesz sięgnąć np. po jogurty z żywymi kulturami bakterii.

-Wspomagaj się lekami zawierającymi loperamid, który ma właściwości zwalniające perystaltykę jelit.

Co jeść i pić w czasie biegunki?
Sięgaj po pokarmy zawierające dobrze rozpuszczalne frakcje błonnika, który po związaniu z wodą zagęści treść pokarmową.
jedz owoce, takie jak: jagody, czarna porzeczka, aronia; morele, banany (zawierają potas, który jest usuwany z organizmu w czasie odwodnienia)
–warzywa np. marchew, dynię, ziemniaki (gotowane lub pieczone)
–sucharki, stary chleb, ryż, kaszę jęczmienną, kleik ryżowy
pij wysoko zmineralizowaną wodę, mocną herbatę, napary z rumianku, korzenia lukrecji albo liści jeżyny

Jeśli biegunce towarzyszy wysoka temperatura ciała, silny ból brzucha, dolegliwość utrzymuje się ponad 2 dni, a stolec jest krwisty, niezwłocznie zgłoś się do lekarza.