Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Soja – za czy przeciw?

Ze soją spotykamy się niemal wszędzie – wchodzi w skład żywności, pasz zwierzęcych oraz kosmetyków i produktów farmaceutycznych.

Soja to roślina, która zawiera w składzie dużo pełnowartościowego białka, dlatego może być uzupełnieniem diety wegańskiej i wegetariańskiej.  Jest również bogata w witaminy z grupy B i naturalny błonnik. Soja stanowi jeden z podstawowych składników kuchni azjatyckiej. W Europie pojawiła się dopiero w XVI w.

Cenne właściwości odżywcze soi

  • zawiera sporo cennych kwasów tłuszczowych
  • jest źródłem błonnika i izoflawonów
  • jest bogata w witaminy z grupy B
  • zawiera fosfor w ilości pokrywającej dzienne zapotrzebowanie, a także żelazo, magnez, wapń

Co przemawia przeciw soi?

Niestety, jak większość produktów soja zawiera tez substancje, które nie wpływają korzystnie na pracę organizmu. Należą do nich tzw. oligosacharydy, które przyczyniają się do produkcji gazów (metanu, wodoru, dwutlenku węgla) w jelicie grubym, a w efekcie do pojawienia się uczucia wzdęcia. Jednak, aby uniknąć takiego problemu wystarczy przed gotowaniem namoczyć nasiona soi.

Głównym argumentem przemawiającym przeciw soi są zawarte w niej izoflawony sojowe, które mają zdolność łączenia się z receptorami estrogenu i tym samym zaburzać pracę hormonów.

Jedna wartość odżywcza soi powinna przekonać nas o tym, aby po nią sięgać. Spożycie do 3 porcji dziennie wpływa korzystnie na pracę organizmu i jest to w pełni bezpieczna ilość (na 1 porcję przypada 0,5 szklanki ugotowanych nasion soi). Pamiętajmy, by dodać do gotowania przypraw przeciwwzdęciowych, w celu uniknięcia nieprzyjemnych dolegliwości.

mleko-sojowe Soja – za czy przeciw?

Jakie produkty sojowe możemy wybrać?

Obecnie dostępnych jest mnóstwo produktów powstałych na bazie soi, w tym np. mąka sojowa, sos, mleko sojowe, miso, okara czy tempeh.

  • olej sojowy – nadaje się, jako dodatek do sałatek, olej do smażenia lub pieczenia
  • mąka sojowa – powstaje z nasion soi, posiada lekko orzechowy smak, idealnie nadaje się do wyrobu makaronów, pieczywa, ciast
  • sos sojowy – używany jest w formie przyprawy, powstaje ze sfermentowanych ziaren soi, soli i wody
  • mleko sojowe – to mleko roślinne, które może być zamiennikiem mleka zwierzęcego, zawiera mnóstwo białka i cennych składników mineralnych

Przepis na koktajl z mlekiem sojowym

Składniki:
1/2 awokado
1 łyżka nasion chia
1 łyżka oleju kokosowego 
1 banan
200 ml mleka sojowego

Wykonanie:

Wszystkie składniki dokładnie miksujemy.

print