Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Słynna profesor podważa skuteczność diety oczyszczającej. Czy słusznie?

Diety oczyszczające robią furorę, ponieważ ludzie chętnie korzystają z naturalnych sposobów w walce z codziennymi dolegliwościami, w tym z nadwagą i złym samopoczuciem. Jednak szybki detoks nie służy każdemu. Profesor Małgorzata Kozłowska-Wojciechowska stwierdza, że nie istnieje oczyszczanie organizmu poprzez dietę! 

Organizm człowieka potrafi oczyścić się sam drogą skórną, poprzez łzy, pot oraz wydalany mocz i kał. Są to naturalne, fizjologiczne sposoby radzenia sobie z toksynami.

Latem prawie każdy wspomaga ten proces, stosując diety detoksykacyjne, by w ten sposób szybciej pozbyć się szkodliwych związków chemicznych i zbędnych kilogramów. Niezwykle popularne są diety oczyszczające owocowo-warzywne, lemoniadowe i wiele innych.

Diety te faktycznie pomagają czy szkodzą? Odpowiedź jest prosta, ale nie jednoznaczna. Sama dieta oczyszczająca nie istnieje, natomiast odpowiednio przeprowadzony detoks, wspomaga wydalanie niebezpiecznych substancji. Do przeprowadzenia go należy jednak odpowiednio się przygotować, by nie zaburzyć równowagi pracy organizmu.

Laureatka konkursu Popularyzator Nauki 2015 – prof. Małgorzata Kozłowska-Wojciechowska uważa, że w trakcie odchudzania nie można całkowicie wyeliminować z jadłospisu tłuszczy, cukrów i białek.

„Jeżeli chcę schudnąć, to obcinam widoczne kalorie, przede wszystkim tłuszcz i cukry dodane. To są te puste kalorie, z których mogę zrezygnować. W kolejnym kroku zmniejszam kaloryczność tak, że talerz dzielę na pół. Jem wszystko to, co jadłam do tej pory, tylko w ilościach mniejszych. I to jest prawidłowe podejście” – wyjaśnia Wojciechowska.

Warzywa i owoce są niskokaloryczne, dlatego nie wolno o nich zapominać w codziennym menu. Jednak stosując detoks owocowo-warzywny należy pamiętać, by nie się nie odwodnić. Utrata kilogramów po diecie owocowo-warzywnej często wiąże się właśnie z odwodnieniem organizmu. Nie jest to więc zdrowe odchudzanie.

blog-dieta-oczyszczajaca Słynna profesor podważa skuteczność diety oczyszczającej. Czy słusznie?

Podobnie diety pozbawione cukru i tłuszczu oraz diety białkowe mogą doprowadzić do gwałtownej utraty masy ciała, która niedługo potem doprowadzi do efektu jojo.

Osoby stosujące modne diety oczyszczające muszą zachować szczególną ostrożność, zwłaszcza jeśli borykają się z dużą nadwagą lub mają problemy zdrowotne.

Prawidłowo zbilansowana dieta to taka, która zmniejsza ilość kalorii. Można to osiągnąć jedząc mniej i wybierając wartościowe produkty, a nie eliminując całkowicie jeden rodzaj pożywienia.

Zanim zdecydujesz się na przeprowadzenie diety detoksykacyjnej – zapamiętaj:

1. Całkowita głodówka nie pomoże oczyścić organizmu! Może natomiast doprowadzić do pogorszenia twojego stanu zdrowia.

2. Nie można przejść, nawet na jednodniową głodówkę, bez wcześniejszego przygotowania. Najlepiej kilka dni wcześniej spożywać produkty niskokaloryczne.

3. Zanim przejdziesz na dietę oczyszczającą skonsultuj się z lekarzem, ponieważ trudno przewidzieć reakcję Twojego organizmu na niedobory składników.

4. Jeśli cierpisz na choroby układu krążenia, układu moczowego, cukrzycę, jesteś nastolatkiem lub seniorem albo jesteś w ciąży, nie stosuj diety oczyszczającej.

5. Diety jednoskładnikowe (np. z samych jabłek albo jogurtu) stosuj z umiarem. Wielodniowy detoks przeprowadzony w oparciu o jeden produkt skutkuje niedoborami pokarmowymi.

Dietę oczyszczającą skutecznie wspomagają napary z ziół np. brzozy białej, łopianu, kopru włoskiego czy mniszka lekarskiego. Warto też sięgnąć po naturalny błonnik oczyszczający, w skład którego wchodzą nasiona babki płesznik. Wspomagają one przemianę materii, oczyszczają jelita i usuwają toksyny z organizmu.

Więcej zdrowych produktów wspomagających oczyszczanie organizmu w sklepie www.cosdlazdrowia.pl.

(Cyt. za: PAP nauka w Polsce)

print