Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Cukry zawarte w pełnym pożywieniu są głównym źródłem siły życiowej, a energia uzyskana z rozkładu i przyswajania takich cukrów jest uwalniana równolegle i długotrwale. Kiedy cukier zostanie poddany rafinacji i koncentracji, naturalna równowaga ulega zachwianiu.

224613283avoidsugar-Copy Czym zastąpić cukier? Słodkie szaleństwo cz.2

Cukier, który kupujemy w sklepie to sacharoza, czyli biała, krystaliczna substancja, pochodząca z soku trzciny cukrowej lub buraka. Niestety taki cukier nie ma nic wspólnego z naturalnym produktem żywnościowym. Jest on przetworzonym przemysłowo związkiem chemicznym, poddany rafinacji, pozbawiony wszelkich witamin i minerałów. Po spożyciu białego oczyszczonego cukru trzustka wydziela duże ilości insuliny. Wyprodukowana insulina utrzymuje się w krwiobiegu jeszcze długo po strawieniu cukru. Nadmiar cukru powoduje przyrost tkanki tłuszczowej. Nadmiar cukru w codziennej diecie powoduje otyłość, wysokie ciśnienie krwi, cukrzycę, choroby serca, osłabienie odporności, anemię, próchnicę i wiele innych dolegliwości.

Czym zastąpić cukier?

Z cukru, jak i wszelkiego rodzaju słodzików najlepiej zrezygnować całkowicie, ograniczając jego spożycie wyłącznie do postaci naturalnej, występującej np. w owocach. Jeżeli jednak nie potrafisz obejść się bez posłodzenia chociażby herbaty, kawy, czy też deseru, możesz zastąpić biały rafinowany cukier innymi, nieszkodliwymi dla naszego organizmu produktami.

1. Cukier brzozowy (ksylitol)
Ksylitol (cukier brzozowy) to naturalny słodzik, będący zdrową alternatywą dla cukru. W przeciwieństwie do niego ksylitol zawiera aż o 40 proc. mniej kalorii i posiada zdecydowanie niższy indeks glikemiczny, dlatego poleca się przede wszystkim cukrzykom i osobom odchudzającym się. Ksylitol jest białą, krystaliczną substancją, która smakuje i wygląda jak cukier. Najczęściej uzyskiwany jest z drzewa brzozy. W naturalnej postaci występuje również w owocach, jagodach, warzywach. Dodatkowo, ksylitol ma wykazuje działanie przeciwbakteryjne i przeciwdziała próchnicy.

800_600_ksylitol-Copy Czym zastąpić cukier? Słodkie szaleństwo cz.2

2. Stewia
Stewia to zdrowa alternatywa dla „zwykłego cukru”, którego używamy do słodzenia kawy i herbaty a także do pieczenia i przyrządzania potraw. Jest niezwykle słodka, stewiozydy w niej zawarte są ok. 300 razy słodsze od sacharozy. Jedna łyżeczka sproszkowanych liści stewii odpowiada 1 szklance cukru, ale mimo to nie powoduje próchnicy i otyłości. Stewia polecana jest dla osób chorych na nadciśnienie, cukrzycę. Ten naturalny słodzik może występować w postaci proszku, tabletek i płynu. Niezależnie od postaci, stewia jest zawsze bardzo słodka ale co ważne, nie zawiera, przy tym, żadnych kalorii.

800_600_stewia-tabletki-Copy Czym zastąpić cukier? Słodkie szaleństwo cz.2

3. Miód
Ma podobnie jak cukier sporą liczbę kalorii, jednak nie są one puste. Miód jest znanym od stuleci specyfikiem poprawiającym odporność.  Dostarcza organizmowi wiele cennych składników: witamin (z grupy B i C) oraz mikroelementów (potasu, cynku, żelaza, magnezu i wapnia). Miód ma również właściwości bakteriobójcze i przeciwzapalne. Podaje się go często w czasie przeziębień lub by wzmocnić układ immunologiczny.
4. Syrop klonowy
Syrop klonowy otrzymuje się przez odparowanie nadmiaru wody z soku pozyskanego wcześniej z pnia klonu. Gorowy produkt ma  gęstą konsystencję i jasnobrunatny kolor. Zawiera niezwykle cenne dla ludzkiego organizmu składniki: sole mineralne (wapń, magnez, fosfor, mangan, potas), witaminy z grupy B, kwas foliowy, a także ryboflawinę, niacynę i biotynę. Ponadto, syrop klonowy cechuje się mniejszą kalorycznością niż biały cukier czy miód. Można go używać w roli polewy do naleśników i gofrów, jest dodatkiem do owoców, francuskich tostów na słodko, różnorodnych ciast, lodów, deserów, jogurtów, płatków śniadaniowych, a także sałatek i sosów.

syrop_klonowy_plvivio-Copy Czym zastąpić cukier? Słodkie szaleństwo cz.2

5. Melasa z karobu, trzcinowa, buraczana
Melasa to produkt uboczny powstający podczas produkcji cukru. Jest to gęsty, ciemnobrązowy syrop. Melasa, ze względu na surowiec, z którego powstaje, jest dzielona na trzcinową i buraczaną. To dobre źródło żelaza niehemowego, dlatego może być stosowana przez osoby z anemią, kobiety w ciąży i karmiące, rekonwalescentów oraz sportowców. Zawartość sacharozy w melasie to około 50%. Można jej używać zatem do słodzenia wypieków, deserów, kawy czy herbaty. Melasa z karobu jest również doskonałym źródłem minerałów, a do tego poprawia trawienie i można ją stosować przy zaburzeniach żołądkowo-jelitowych. Może być pomocna w leczeniu astmy oraz problemów alergicznych, wspomaga także odporność organizmu.