Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Sen jest potrzebny człowiekowi do regeneracji oraz odzyskania energii i siły na kolejny dzień. Jednak w obecnych czasach niewiele osób może pozwolić sobie na „książkowy” ośmiogodzinny wypoczynek w nocy. Poza tym nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że każdy organizm wykazuje zróżnicowane zapotrzebowanie na sen.

Tradycyjny idealny model

Najpopularniejsza jest teza mówiąca, że spać powinno się od godziny 22.00 do 6.00. Osiem godzin snu, w ciszy i spokoju oraz w przyciemnionym pomieszczeniu to od zawsze znane zalecenie, które ma być gwarancją całkowitego wypoczynku.

1,5 godziny?

Najnowsze podejście do tego tematu mówi, że każda długość snu powinna być wielokrotnością  odcinka 1,5 godziny. Zatem ciąg snu powinien wynosić dla przykładu 4,5 h, 6 h albo 7,5 h. Te magiczne 1,5 godziny oznacza czas trwania fazy NREM+REM, po której zakończeniu najlepiej się obudzić. Wybudzenie się w fazie głębokiej, czyli np. po 5 godzinach snu męczy organizm.

Niedobór i nadmiar snu

Na niedobór snu cierpi niestety mnóstwo osób, które próbują podtrzymać organizm w ciągu dnia kilkoma nadprogramowymi kawami lub napojami energetycznymi. Jeżeli zdarza się to sporadycznie, to nic strasznego. Jeśli natomiast narażamy się na chroniczne niedobory snu to możemy spodziewać się negatywnych skutków w postaci obniżonej sprawności intelektualnej, silnego napięcia oraz przewlekłego stresu. W konsekwencji oddziałuje to niekorzystnie również na ludzką psychikę.

Niestety nie możemy wyspać się „na zapas”. Nadmiar snu również zaburza prawidłową pracę organizmu człowieka. Osoby, które śpią dłużej niż 9 godzin na dobę często skarżą się na bóle głowy czy kręgosłupa.

dieta-na-dobry-sen SEN: Jak długi powinien być? Dlaczego niektórzy mają siestę?

Czas na siestę!

Sen może być rozłożony na kilka części w ciągu dnia – jest to tzw. sen polifazowy. Nawet jeśli wydaje się to dziwne, ten sposób regeneracji jest typowy dla mieszkańców krajów basenu Morza Śródziemnego czy Meksyku. Dla tych osób poobiednia drzemka, czyli siesta jest czymś zupełnie naturalnym. Ma to na celu również uchronić organizm przed najsilniejszymi upałami. W państwach takich jak Hiszpania, Włochy ora Grecja w czasie siesty zamknięte są sklepy, szkoły i urzędy, bo pracownicy idą spać. W zamian za to w nocy idzie się tam na spoczynek bardzo późno, a kolacja serwowana jest dopiero ok. godz. 22.00.

Dieta na dobry sen

Można by zadać sobie pytanie czy istnieje dieta na skuteczny sen? To, co jemy zanim położymy się spać powinno być lekkostrawne. Przed snem najlepiej nie jeść potraw smażonych, grillowanych i marynowanych. Dobrym rozwiązaniem są warzywa gotowane na parze i posiłki dostarczające odpowiedniej porcji węglowodanów o niskim IG. Są one obecne np. w kaszach (zobacz tutaj), makaronach i pieczywie pełnoziarnistym.

źródła:

Moje Zdrowie, nr 5/2017, s. 46–48.