Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Jak nasz organizm wykorzystuje witaminę D? I dlaczego szczególnie w okresie jesienno-zimowym tak często słyszymy o konieczności jej suplementacji? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziesz w dalszej części tekstu.

Chociaż mianem witaminy D określa się najczęściej dwie jej pochodne (witaminę D3 – cholekalcyferol oraz witaminę D2 – ergokalcyferol), to o suplementacji tej pierwszej słyszymy najczęściej. Witamina D3, nazywana również witaminą słońca, jest niezbędnym składnikiem dla naszego organizmu. Niestety, ze względu na panujący klimat oraz niedostateczną suplementację związaną ze stosowaniem ubogiej diety, ponad 90% Polaków zmaga się z problemem niedoboru niniejszego składnika. Jak temu zaradzić?

INFOFRAF Wszystko co powinieneś wiedzieć na temat witaminy D

Witamina D – podstawowe funkcje fizjologiczne

Witamina D spełnia wiele istotnych funkcji w naszym organizmie. Między innymi jest ona odpowiedzialna za kontrolę gospodarki wapniowo-fosforanowej oraz metabolizm kostny. Ponadto, utrzymywanie właściwego poziomu witaminy w naszym organizmie sprzyja:

  • Prawidłowemu rozwojowi funkcji poznawczych;
  • Utrzymywaniu dobrego samopoczucia;
  • Zwalczaniu wirusów oraz stanów zapalnych poprzez wzmocnienie układu odpornościowego; oraz
  • Wspomaganiu leczenia osób zmagających się z problemem nowotworów i chorób autoimmunologicznych.

Witamina D – gdzie powinniśmy jej szukać?

Witamina D3 syntetyzowana jest w naszej skórze za pośrednictwem promieni słonecznych. Dlatego też, tak ważne jest aby przynajmniej przez 10 minut dziennie (najlepiej w godzinach porannych) wystawiać swoje ręce oraz twarz na działanie promieni słonecznych. Niemniej jednak, niniejszy składnik możemy również znaleźć w takich produktach spożywczych, jak:

  • Tłuste ryby morskie oraz oleje roślinne;
  • Jajka kurze;
  • Drożdże oraz niektóre grzyby.

Niestety, ilość witaminy D w niniejszych produktach w większości przypadków nie jest w stanie pokryć naszego dziennego zapotrzebowania. Dlatego też, szczególnie w miesiącach jesienno-zimowych, tak ważne jest dbanie o zapewnienie odpowiedniej dawki witaminy D przy pomocy łatwo dostępnych suplementów diety.

Witamina D – zapotrzebowanie organizmu

W miesiącach jesienno-zimowych (czyli od października do marca) naturalne przyswajanie witaminy D za pośrednictwem promieni słonecznych jest praktycznie niemożliwe. Ponadto, okazuje się, że synteza niniejszego składnika uzależniona jest od wielu czynników. Jakich?

Po pierwsze. Znaczenie dla właściwej syntezy witaminy D posiada pigmentacja skóry. Osoby posiadające jasną karnację są w stanie zsyntetyzować więcej witaminy niż osoby, które charakteryzują się ciemniejszym kolorem skóry;

Po drugie. Synteza witaminy D jest utrudniona wraz ze wzrostem masy ciała. Dlatego też, osoby zmagające się z problemem nadwagi i otyłości częściej będą wykazywały objawy niedoboru witaminy D3;

Po trzecie. Wpływ na naturalną syntezę witaminy D posiadają również stosowane filtry UV. Okazuje się, że nakładanie kremów z filtrem powyżej 15 zmniejsza syntezę witaminy D aż o 99,9%.

Witamina D – konsekwencje nadmiaru i niedoboru

Wśród najważniejszych konsekwencji niedoboru witaminy D3 u dzieci i osób dorosłych możemy wyróżnić:

  • Występowanie krzywicy u dzieci;
  • Rozmiękczenie i zrzeszotnienie kości u osób dorosłych;
  • Zwiększenie ryzyka rozwoju insulinoodporności oraz wystąpienia cukrzycy, zarówno typu I, jak i II;
  • Zwiększenie ryzyka rozwoju chorób o podłożu autoimmunologicznym (w tym chorób tarczycy).

Niewłaściwa suplementacja oraz przyjmowanie nadmiernych dawek witaminy D mogą być bardzo szkodliwe dla zdrowia. Wśród najpoważniejszych konsekwencji hiperwitaminozy możemy wyróżnić:

  • Zaburzenia metaboliczne, w tym częste biegunki, nudności, a nawet wymioty;
  • Zwiększone odczuwanie pragnienia oraz wzmożoną potrzebę oddawania moczu;
  • Świąd i zaczerwienie skóry;
  • Osłabienie i towarzyszące mu bóle głowy oraz gałek ocznych.

W skrajnych przypadkach, nadmierne spożywanie witaminy D może doprowadzić do rozwoju hiperkalcemii. Dlatego też, tak ważne jest, aby przed rozpoczęciem suplementacji skonsultować się z lekarzem, farmaceutą lub zaufanym dietetykiem, który pomoże nam dobrać odpowiedni środek oraz dawkę suplementacji.