Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Odporność – po jakie suplementy sięgać, by ją wzmocnić?

Odporność człowieka jest w ogromnym stopniu zależna od tego, jakiej dawki witamin i minerałów dostarczamy swojemu organizmowi na co dzień. Dieta, szczególnie ta jesienna, nie zawsze może pokryć zapotrzebowanie na te składniki. Co wtedy?

Chociaż wszystkie składniki odżywcze człowiek powinien czerpać z pokarmu, praktyka wygląda nieco inaczej. Dlaczego? Bo mało kto dba o to, aby dieta była faktycznie dobrze zbilansowana, a żywność dostępna w sklepach jest wysoce przetworzona technologicznie. Do tego jedzenie w pośpiechu i sięganie po kanapki lub fast-foody, zamiast tradycyjnego obiadu i witamin w organizmie coraz mniej. Ale czy suplementy diety to idealne rozwiązanie?

Dlaczego cierpimy na braki składników odżywczych?
Nawet jeśli staramy się dobrze odżywiać, to w niektórych okresach i tak jesteśmy narażeni na niedobór witamin i minerałów. Aura jesienna wpływa niekorzystnie zarówno na samopoczucie, jak i zdrowie. Słabnie wówczas odporność i namnażają się wirusy oraz bakterie. Ponadto braki w poziomie składników odżywczych mogą zostać wywołane na skutek nadmiernego wysiłku fizycznego, stresu, antybiotykoterapii, czy długotrwałego przyjmowania leków. Przykładowo, popularna aspiryna albo tabletki przeciwbólowe obniżają ilość witaminy C, kwasu foliowego i antyutleniaczy w organizmie, wpływając niekorzystnie na wątrobę i żołądek.

Jakie suplementy diety wybierać?
Wybierając gotowe, apteczne preparaty na wzmocnienie należy kierować się kilkoma zasadami. Musimy dokładnie określić, na jakie witaminy i minerały posiadamy braki i w tym celu powinniśmy skorzystać z porady lekarza lub farmaceuty. Dlaczego? Ponieważ takich produktów nie można przyjmować profilaktycznie, do woli, gdyż nie są one obojętne dla ludzkiego organizmu.
Najlepszym rozwiązaniem są suplementy multiwitaminowo-mineralne, które zawierają kompleks niezbędnych składników. Do tych najpotrzebniejszych należą: witamina B1, B2, B5, B6, B12 oraz witaminy C, D, K i E, a także kwas foliowy i biotyna.

witaminy Odporność – po jakie suplementy sięgać, by ją wzmocnić?

Rola witaminy C i E w organizmie
Witaminy C i E są szczególnie istotne w zachowaniu dobrego stanu zdrowia. Pierwsza z nich, czyli kwas askorbinowy, pomaga uchronić człowieka przed działaniem wolnych rodników i toksyn, jest bardzo silnym przeciwutleniaczem. Sięgając po witaminę C regularnie, chronimy organizm przed zbyt szybkim starzeniem, infekcjami wirusowymi i zwykłymi przeziębieniami. Ta wiedza jest powszechnie znana i uznawana za fakt. Witamina C dodatkowo wzmacnia naczynia krwionośne, hamuje utlenianie złego cholesterolu LDL, wspomaga regulację ciśnienia krwi, ułatwia wchłanianie żelaza i bierze udział w procesie wytwarzania czerwonych krwinek, co jest istotne zwłaszcza u osób cierpiących na anemię. Witamina C wydalana jest wraz z moczem, dlatego ryzyko jej przedawkowania jest znikome i powinno się jej dostarczać systematycznie.

Witamina E, to drugi silny przeciwutleniacz, który chroni przed stresem oksydacyjnym i uszkodzeniem komórek, przeciwdziała powstawaniu zakrzepów, wpływa pozytywnie na wydolność mięśni i jest odpowiedzialna za utrzymanie ciąży oraz prawidłowy rozwój płodu.

witaminy Odporność – po jakie suplementy sięgać, by ją wzmocnić?  witamina Odporność – po jakie suplementy sięgać, by ją wzmocnić?

Kwasy tłuszczowe a odporność
Nienasycone kwasy tłuszczowe dzielą się na kwasy omega-3 i omega-6. Bardzo często zapomina się o dostarczeniu odpowiedniej ich ilości, a na braki narażone są osoby jedzące żywność wysokoprzetworzoną i wykluczające z jadłospisu ryby. Wtedy warto wesprzeć się suplementami i spożywać dodatkowy kwas omega-3 (do kupienia tutaj), dostępny zwykle w formie żelowych kapsułek.
Kwasy tłuszczowe mają ogromny wpływ na wzmocnienie odporności. Wydzielane przez gruczoły łojowe, wywołują kwaśny odczyn skóry, który likwiduje bakterie wnikające przez skórę do organizmu.

print