Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Odkryj moc komosy ryżowej

quinoa-komosa-ryzowa-Copy Odkryj moc komosy ryżowej

Quinoa, czyli komosa ryżowa jest tzw. pseudozbożem. Jej ziarna znane od tysiącleci, nazywane są także „ryżem peruwiańskim”, „złotym ziarnem Inków”. Nie bez powodu roślina ta zaliczana jest często do tak zwanych „superfoods”, czyli pokarmów o niezwykłych właściwościach odżywczych.

Ziarna komosy ryżowej zawierają:

  • około 20 proc. pełnowartościowego białka – W komosie znajdują się wszystkie niezbędne człowiekowi aminokwasy, co w pokarmach roślinnych jest niezwykle wyjątkowe. Z tego powodu jest cennym źródłem białka dla wegetarian, wegan, czy sportowców.
  • witaminy i sole mineralneQuinoa zawiera wiele cennych witamin (C, E, D, z grupy B) i pierwiastków (żelazo, miedź, wapń, potas, magnez, cynk, mangan, fosfor)
  • błonnik – Dzięki zawartości błonnika, spożywanie komosy ryżowej reguluje pracę przewodu pokarmowego. Warto tuttaj podkreślić, że komosa zawiera go 2 razy więcej niż większość popularnych zbóż.
    antyoksydanty – obecne silne przeciwutleniacze chronią przed rozwojem groźnych chorób, w tym nowotworów.
  • nienasycone kwasy tłuszczoweKomosa ryżowa zawiera zdrowe tłuszcze jednonienasycone, kwasy omega-3 oraz kwas alfalinolenowy (ALA). Dzięki temu spożywanie komosy obniża poziom cholesterolu, zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia oraz miażdżycy.

Ponadto, quinoa dostarcza sporo energii, podobnie jak ziemniaki, kasza czy ryż, ale jednocześnie posiada bardzo niski indeks glikemiczny (IG 35), a to sprawia, że energia uwalniana jest niezwykle powoli.

quinoa-komosa-ryzowa-Copy Odkryj moc komosy ryżowej  quinoa-best-vegetable-based-protein-Copy Odkryj moc komosy ryżowej

Przygotowanie
Komosa ryżowa może występować w kilku odmianach: białej, czerwonej, czarnej i brązowej. Największą popularność zyskały najdelikatniejsze w smaku, białe ziarenka. Quinoa czerwona i czarna odznaczają się bardziej intensywnym smakiem i po ugotowaniu pozostają lekko chrupkie.
Komosa ryżowa świetnie sprawdza się do dań wytrawnych, jak i na słodko, dzięki czemu ma bardzo szerokie zastosowanie. Z powodzeniem można użyć jej jako zamiennik kaszy lub makaronu, czy też dodawać do zup, warzyw, sosów i wypieków.
Przed przygotowaniem należy wcześniej przepłukać ziarna pod bieżącą wodą. Komosę ryżową gotuje się tak, jak tradycyjny ryż, pod przykryciem, na małym ogniu, przez około 10-15 minut. Podczas pogowania ziarna pęcznieją i robią się przezroczyste.
Po ugotowaniu quinoa ma lekko słodkawy smak, nadaje się jednak zarówno do potraw na słodko, jak i na słono.

quinoa-komosa-ryzowa-Copy Odkryj moc komosy ryżowej  quinoa-best-vegetable-based-protein-Copy Odkryj moc komosy ryżowej  coconut-quinoa-pudding-Copy Odkryj moc komosy ryżowej

print