Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Niezwykłe właściwości chlorku magnezu

Chlorek magnezu jest związkiem, który wpływa korzystnie na ludzki organizm, z wielu względów powinien być brany pod uwagę przy suplementacji niedoborów magnezu – jednego z ważniejszych pierwiastków.

Magnez a wapń – skutki i przyczyny niedoborów magnezu

Obecność magnezu w diecie człowieka jest co raz mniejsza. Przyczyną tego jest chociażby stosowanie nieorganicznych nawozów, które dostarczają wapnia w nadmiarze, wraz z pożywieniem. Wapń i magnez współdziałają ze sobą, jednak wpływają zupełnie inaczej na nasz metabolizm. W momencie, kiedy spada poziom magnezu, organizm stara się zachować równowagę i wzrasta poziom wapnia. Nadmiar wapnia może zacząć zalegać w tkankach osłabionych przewlekłym stanem zapalnym, w wyniku czego powstają takie schorzenia jak: zwapnienia stawów, jajników i innych gruczołów. Równocześnie zmniejsza się produkcja hormonów. Skutki zwapnienia nerek czy przewodów mlecznych u kobiet są tragiczne i mogą doprowadzić nawet do mastektomii czy dializ.

Wniosek: Gdy wzrasta poziom wapnia, maleje poziom magnezu i odwrotnie. Kiedy przyswajalność magnezu jest znikoma, wapń lokuje się w tkankach, zaś w momencie gdy magnez jest dobrze przyswajany – wapń wzmacnia kości. Jeśli w parze z dobrym przyswajaniem fosforu i wapnia idzie prawidłowe wchłanianie magnezu – kości mineralizują się.

Widać z tego jasno, że magnez jest pierwiastkiem niezbędnym dla zdrowia organizmu, a jego niedobory mogą zakłócić funkcjonowanie układu nerwowego, mięśni, stawów, czy serca. Niestety większości z nas często brakuje magnezu.

Zapotrzebowanie na magnez u osób dorosłych wynosi 300–400 mg na dobę. Prawidłowe jego stężenie we krwi wynosi 0,65–1,25 mmol/l.

Przyczyną jego niedoborów może być:

  • zła dieta – np. wysokotłuszczowa, bogata w mięso i składniki z dużą ilością tłuszczu, które mają negatywny wpływ na wchłanianie magnezu
  • częste odchudzanie – stosowanie diet redukcyjnych, diet ubogobiałkowych, które zmniejszają wchłanianie magnezu w przewodzie pokarmowym
  • picie kawy i mocnej herbaty, które powodują zwiększone wydalanie magnezu z organizmu
  • częste picie alkoholu, który zaburza wchłaniania a jednocześnie zwiększa zużycie magnezu

W parze z pojawiającymi się niedoborami magnezu idą przykre dolegliwości. Do najczęstszych objawów zbyt niskiej ilości magnezu w organizmie zaliczamy:

  • drganie powiek lub częściowo górnych warg, skurcze łydek, osłabienia i nieprawidłowości pracy serca
  • uczucia odrętwienia i mrowienia w kończynach
  • wzmożone wypadanie włosów i łamliwość paznokci
  • próchnica zębów
  • rozdrażnienia, lęki, stan zagubienia
  • zespół niespokojnych nóg
  • zaburzenia depresyjne
  • trudności w koncentracji zaburzenia snu
  • bóle głowy, migrena, zawroty głowy
  • kołatanie serca

Jak zatem skutecznie uzupełnić te braki, by uchronić się przed przykrymi dolegliwościami? Z pomocą spieszy chlorek magnezu.

Chlorek magnezu – czym jest i jakie ma zalety?

Medycyna stosuje różne sole magnezowe typu organicznego (cytrynian, askorbinian, asparginian, glukonian, mleczan)  i nieorganiczne (chlorek, siarczan, azotan, węglan). Podane sole, które są lepiej rozpuszczalne, organizm łatwiej toleruje i przyswaja, niż te nierozpuszczalne. Spośród wymieniowych nieorganicznych związków magnezu, najlepszą przyswajalnością wyróżnia się chlorek magnezu.

Chlorek magnezu to bezbarwne, bezwonne płatki lub kryształy bardzo łatwo rozpływające się pod wpływem wilgoci w powietrzu. Zarówno magnez, jak i chlor należą do podstawowych makroelementów. Jest to jedna z łatwo przyswajalnych form tego pierwiastka.
Metoda uzupełniania magnezu przez kurację skórną polecana jest osobom ze słabą przyswajalnością z przewodu pokarmowego lub z nietolerancją magnezu w formie doustnej. Dlatego kąpiel w solance, to łatwy i przyjemny sposób, aby czerpać wspaniałe korzyści wynikające ze stosowania chlorku magnezu.

Chlorek magnezu jest higroskopijny, co oznacza, że rozpuszcza się w wodzie dużo lepie niż inne nieorganiczne sole, zaś jego biologiczna dostępność jest zbliżona do takich organicznych związków magnezu, jak mleczan i asparaginian.

stosowanie-chlorku-magnezu Niezwykłe właściwości chlorku magnezu

Chlorek magnezu – kuracja skórna

Wiele osób sięga po apteczne suplementy – tabletki uzupełniające braki magnezu. Problem polega jednak na tym, że pierwiastek ten pochodzący z tabletek źle wchłania się z przewodu pokarmowego. Lepsze efekty przynosi dostarczanie go przez skórę.

Metody kuracji skórnych uzupełniających niedobory magnezu doceniają szczególnie osoby z wrażliwym żołądkiem, ponieważ doustne suplementy często go podrażniają, a samo działanie tabletek czy kapsułek staje się mniej skuteczne przez wpływ kwasów żołądkowych i enzymów trawiennych.

Aby zapewnić organizmowi jony magnezu bezstratnie, dobrym sposobem jest kąpiel z dodatkiem soli magnezowych.

Chlorek magnezu otrzymywany jest na różne sposoby: z karnalitu, czyli uwodnionego chlorku magnezowo-potasowego (MgCl2 · KCl · 6H2O), przez ogrzewanie MgCl2 · 6H2O w atmosferze gazowego chlorowodoru albo w procesie odparowania wody morskiej.

W smaku jest nieco mniej gorzki niż siarczan magnezu. Na rynku zazwyczaj dostępny jest w formie małych, białych, chłonących wodę płatków, dodatkowo uwodnionych.

Absorpcja magnezu przez skórę jest atrakcyjna z wielu względów – przede wszystkim omija układ pokarmowy i zapewnia lepsze wchłanianie. Terapia magnezowa przez skórę jest bezpieczna, ponieważ roztwór chlorku magnezu nie jest szkodliwy dla tkanek, a przy okazji łagodzi podrażnienia skóry.

Jak przygotować kąpiel?

Do wanny z ciepłą wodą dodajemy 1–2 szklanki chlorku magnezu, rozpuszczamy i moczymy się relaksując przez 20–30 minut. Nie używamy mydła, ani innych substancji.
Kąpiel w zależności od wrażliwości skóry może dać na początku wrażenie drapania, leciutkie szczypanie czy pieczenie i uczucie ciepła. Po krótkim czasie wszystko mija i robi się bardzo przyjemnie. Po moczeniu się w wannie można opłukać ciało pod prysznicem.
Taką kąpiel można stosować regularnie, zyskując uczucie niesamowitego odprężenia fizycznego i psychicznego oraz poprawę nastroju.

Chlorek magnezu można również z powodzeniem zastosować do moczenia stóp. Doskonale jest robić taki zabieg wieczorem po całym dniu. Jedną szklankę chlorku magnezu rozpuszczamy w 3-4 litrach ciepłej wody i moczymy stopy 20–30 minut, po czym wyjmujemy je z kąpieli i spłukujemy czystą wodą. Jony magnezu, podobnie jak podczas kąpieli całego ciała, dostają się do krwioobiegu i dają bardzo przyjemne uczucie.
Po kąpieli całego ciała, jak i moczeniu stóp w solance magnezowej, dobrze jest natrzeć ciało i stopy olejem kokosowym. Jest to wskazane, ponieważ solanka może wysuszyć nieco skórę, a olej kokosowy sprawia, że staje się głęboko nawilżona i wygładzona.
Przeciwwskazaniami do stosowania chlorku magnezu są: hipermagnezamia, niewydolność nerek, stosowanie leków przeciwzakrzepowych, hipotonia.

Oliwa magnezowa z chlorku magnezu – działanie

Oprócz kąpieli solankowych, chlorek magnezu można wykorzystać do sporządzenia oliwy magnezowej. Posłuży ona do nacierania mięśni objętych częstymi skurczami, przygotowywania gorących okładów albo do głębokiego masażu tkanek. Oliwa magnezowa powstaje na bazie chlorku magnezu sześciowodnego (do kupienia tutaj). Jej konsystencja jest lekko oleista, jednak tak naprawdę w jej składzie nie znajduje się żadna prawdziwa oliwa.

Po informacje handlowe zapraszamy na stronę http://chlorekmagnezu.com.pl/  

Źródła:

  1. Barbara Bourke , Zdrowotne własności chlorku magnezu, 2008
  2. Maria Iskra, Beata Krasińska, Andrzej Tykarski, Magnez — rola fizjologiczna, znaczenie kliniczne niedoboru w nadciśnieniu tętniczym i jego powikłaniach oraz możliwości uzupełniania w organizmie człowieka
  3. Anna Jabłecka, Katarzyna Korzeniowska, Anna Skołuda, Artur Cieślewicz, Preparaty magnezu Zakład Farmakologii Klinicznej, Uniwersytet Medyczny im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu
print