Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Żelazo jest pierwiastkiem niezbędnym do prawidłowego działania ludzkiego organizmu, a jego niedobory przyczyniają się do wielu uciążliwych dolegliwości. W zależności od wieku i płci powinniśmy dostarczać różnych dawek żelaza wraz z pożywieniem.

Objawy niedoboru żelaza
Niedokrwistość, czyli anemia jest zwykle wywołana niedoborem żelaza. Objawy tej choroby mogą być przeróżne, począwszy od zmęczenia, braku apetytu, po stanach depresyjnych skończywszy. Wypadanie włosów, zła kondycja paznokci, opryszczki, częste przeziębienia, bóle głowy, zaparcia, senność, rozdrażnienie, szybkie męczenie się organizmu to również sygnały, które wskazywać mogą na braki żelaza.

O wspomaganiu się suplementami zawierającymi żelazo szczególnie pamiętać powinny osoby odchudzające się lub na specjalnych dietach np. wegetariańskich lub mlecznych, a także kobiety o obfitych miesiączkach i osoby ze słabą przyswajalnością tego ważnego pierwiastka. Nieumiejętne odżywianie, spożywanie zbyt dużych ilości białego cukru i soli, a także mała aktywność fizyczna również przyczyniają się do problemów z poziomem żelaza.

Jak naturalnie uzupełnić niedobór żelaza?
Najlepszym rozwiązaniem na uzupełnienie niedoborów żelaza jest wzbogacenie swojej diety o produkty zawierające je w składzie. Ale co najlepiej wybrać? W jakim pożywieniu znajduje się najwięcej żelaza? Czego stanowczo unikać?

Doskonałym źródłem pierwiastka, którego braki przyczyniają się m.in. do anemii jest:
– pokrzywa
– natka pietruszki
– buraczki czerwone
pestki dyni i słonecznika
– pełnoziarniste pieczywo
fasola, groch, soczewica
kasza jaglana
–bakalie: rodzynki, suszone śliwki, orzechy
– przyprawy: kozieradka, szałwia, kminek, kurkuma, anyż

niedobor_zelaza Jak naturalnie uzupełnić niedobór żelaza?

Oczywiście żelazo znajdziemy też w sporych ilościach w czerwonym mięsie. Pamiętać jednak należy, że to pochodzące z produktów roślinnych jest dużo łatwiej przyswajalne i lepiej wchłania się do organizmu. Niezwykle cennym źródłem żelaza są glony i algi, takie jak chlorella czy spirulina.

Zmieniając swoją dietę na bogatszą w żelazo, warto zwrócić uwagę na to, że ludzki organizm lepiej przyswaja ten pierwiastek, gdy jest dostarczany wraz z witaminą C. Jedząc bogate w żelazo ryby, jajka, krewetki czy ocet jabłkowy, dobrze jest między tym zjeść cytrusy, porzeczki, albo truskawki.

UWAGA! Przyswajanie żelaza utrudniają napoje – kawa i herbata oraz nabiał. Pamiętaj o tym, gdy zauważysz u siebie niedobory i postanowisz zmienić swoją dietę!

  • Pingback: Chlorella i koktajl na odporność – przetestuj przepis na zdrowie! - Zdrowy tryb życia, jem zdrowo, ciekawostki dietetyczne()