Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Te niepozorne i małe ziarenka były niegdyś podstawowym elementem diety Azteków. Znane i cenione już od czasów starożytnych. Dlaczego warto jeść nasiona chia?

Nasiona chia zyskują ogromną popularność, zwłaszcza wśród osób, które dbają o zdrowe odżywianie. Powód? Ogrom właściwości, które wpływają na poprawę funkcjonowania organizmu!

Skąd pochodzą nasiona chia?

Nasiona chia pochodzą z Ameryki Południowej. Ich nazwa wywodzi się od słowa “chian”, które oznacza oleisty. Szałwia hiszpańska to jednoroczna roślina. Ma niewielkie, fioletowe lub białe kwiaty i szerokie liście. Owoce chia zawierają sporą ilość małych nasionek.

Poznaj właściwości nasion chia: 

-zawierają one leptynę, która ma właściwości zwiększające poziom energii w organizmie i wspomaga przemianę materii;

-kwasy tłuszczowe w nich zawarte wpływają pozytywnie na pracę mózgu;

-błonnik niweluje uczucie głodu, dzięki czemu czujemy się syci i mniej jemy, ponadto odpowiada on za spowolnienie wchłaniania cukrów prostych i trawienia węglowodanów;

-wapń wzmacnia układ kostny;

-nasiona chia zawierają wapń, cynk i żelazo, które poprawiają kondycję włosów, paznokci i skóry;

-kwasy tłuszczowe omega-3 wspomagają wzrok, a u osób starszych zapobiegają rozwojowi zwyrodnienia plamki żółtej;

-nasiona szałwii hiszpańskiej są bogate w potas, który odpowiada za regulację ciśnienia tętniczego krwi;

-ziarna owoców szałwi hiszpańskiej zawierają dużo pełnowartościowego białka, dlatego są stanowią idealne uzupełnienie diety wegańskiej i wegetariańskiej;

-są bogactwem witaminE, B1, B3;

-magnez, wapń i sód to cenne pierwiastki nasion chia, które poprawiają pracę serca.

nasiona-chia Wszystko, co musisz wiedzieć o nasionach chia!


Wartości odżywcze 100 g nasion chia:

Wartość energetyczna – 486 kcal
Białko ogółem – 16.54 g
Tłuszcz – 30.74 g
Węglowodany – 42.12 g
Błonnik – 34.4 g

Witaminy
Witamina C – 1.6 mg
Tiamina – 0.620 mg
Ryboflawina – 0.170 mg
Niacyna – 8.830 mg
Witamina A – 54 IU
Witamina E – 0.50 mg

Minerały
Wapń – 631 mg
Żelazo – 7.72 mg
Magnez – 335 mg
Fosfor – 860 mg
Potas – 407 mg
Sód – 16 mg
Cynk – 4.58 mg
Kwasy tłuszczowe (w porcji – 28 g)
omega-3- 4915 mg
omega-6- 1620 mg

Z czym to się je?

Nasiona chia są świetnym dodatkiem do koktajli, musli, puddingów, jogurtów, owsianki, sałatek, ziemniaków czy kasz. Można je także spożywać jako przekąskę. Używane często jako zagęszczacz do zup i sosów. Dodając je do mąki, będą się świetnie nadawały do wypieku chleba, ciast i naleśników. Można je kiełkować.

  • Pingback: Co jeść przed snem i nie tyć? | Z miłości do zdrowej żywności!()