Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Masło ghee – co to takiego?

Masło ghee, to nic innego jak masło klarowane. Jego nazwa „ghee” wywodzi się z kuchni hinduskiej i ajuwerdyjskiej. Dodane do potraw nadaje im aromat i zwiększa ich wartość odżywczą. Masło klarowane jest produktem oczyszczonym. W czasie jego podgrzewania wydziela się warstwa stałych substancji oraz czyste masło. W ten sposób uzyskujemy uniwersalny tłuszcz, który wykorzystuje się na szeroką skalę w kuchni. Można je dodawać do zup, kasz, warzyw, makaronów i dań rybnych.

Właściwości masła ghee

Masło klarowane jest tłuszczem zwierzęcym pozbawionym białka i wody. Stanowi bogate źródło nasyconych kwasów tłuszczowych. W Indiach uważa się je za środek służący odmłodzeniu.

Ten typ masła wytwarza się poprzez długotrwałe gotowanie na niewielkim ogniu. Dużą zaletą tego produktu jest jego długi termin przydatności do spożycia. Masło ghee nadaje się do smażenia nawet w bardzo wysokich temperaturach, ponieważ nie pali się. Można używać go do smażenia w płytkim i głębokim tłuszczu.

Masło klarowane ghee powinno być przechowywane w szczelnym pojemniku, aby zapobiec procesowi jego utleniania. Fenomen tego masła polega na zniszczeniu w trakcie podgrzewania mikroorganizmów i enzymów. Usunięte zostaje białko i pozostaje sam tłuszcz. Sprawia to, że ghee można podgrzewać do bardzo wysokich temperatur i w przeciwieństwie do zwykłego masła, czy oleju nie przypali się.

W kuchni masło klarowane jest dość wydajne – nie wsiąka w potrawy tak, jak pozostałe tłuszcze.

Zastosowanie masła ghee w kuchni

  • do duszenia
  • pieczenia
  • jako dodatek do potraw
  • do zup
  • do kanapek

Zalety stosowania masła ghee 

Masło ghee dodane do potraw sprawia, że są one lepiej przyswajalne i mają bardziej wyrazisty smak. Ponadto proces duszenia na maśle klarowanym pozwala zachować wszelkie witaminy zawarte w pożywieniu. Ghee zawiera naturalne składniki pozwalające zwalczać wolne rodniki.

Ciekawostka

Masło ghee w Indiach wykorzystywane jest nie tylko w kuchni, ale też w ceremoniach sakralnych – ślubach i pogrzebach. Dzięki swym właściwościom wykorzystywane jest w medycynie ajuwerdyjskiej.

maslo-klarowane Masło ghee czy olej kokosowy?

Olej kokosowy

Olej kokosowy jest tłuszczem roślinnym, który produkuje się z owoców palmy kokosowej. Otrzymuje się go w procesie tłoczenia rozgrzanego miąższu palmy kokosowej.

Olej kokosowy w formie rafinowanej ma najdłuższy termin przydatności do spożycia. Niestety rafinacja powoduje wyjałowienie wielu składników, witamin i minerałów.

Wybierając olej kokosowy najlepiej więc sięgać po taki, który jest tłoczony na zimno i jest nieoczyszczony.

Podobnie jak masło ghee, olej kokosowy ma wysoką temperaturę dymienia – ok. 200 stopni w przypadku oleju nierafinowanego.

 Z czego składa się olej kokosowy i jakie ma właściwości?

  • zawiera witaminę B, C i E
  • jest źródłem wapnia, żelaza, potasu, kwasu foliowego
  • zawiera trójglicerydy
  • za sprawą kwasu laurynowego zwiększa odporność i posiada sporo właściwości antybakteryjnych, przeciwwirusowych i przeciwgrzybicznych
  • jest źródłem tłuszczów nasyconych (trójglicerydów średniołańcuchowych MCT), które odpowiednio dawkowane są zamieniane na energię i wspomagają metabolizm

Na co zwrócić uwagę wybierając olej kokosowy?

Przede wszystkim na to czy jest naturalny, nierafinowany czy też wytworzony w procesie rafinacji. Istotną kwestią jest także skład i pochodzenie produktu. Najlepszy to ten, w którego składzie znajdziemy tylko olej z kokosa. Warto zwrócić uwagę, na to czy kraj pochodzenia naszego oleju jest krajem naturalnego występowania palm kokosowych.

Wnioski

Olej kokosowy i masło ghee to tłuszcze, które świetnie sprawdzą się w kuchni. Pod tym względem warto stosować je zamiennie. Musimy jednak wybierać tylko pełnowartościowe produkty. Olej kokosowy nierafinowany i masło ghee można kupić w sklepach ze zdrową żywnością np. tutaj. Olej kokosowy znajduje także szerokie zastosowanie także w pielęgnacji np. włosów, czy ciała. Może być używany, jako balsam lub odżywka. Masło ghee nie znalazło takiego zastosowania. Jeśli bierzemy pod uwagę tylko walory zdrowotne i wykorzystanie w kuchni – obydwa produkty są dobrym rozwiązaniem. Olej kokosowy pełnowartościowy posiada lekko kokosowy aromat, zaś masło ghee bardziej orzechowy. Wybór zależy od indywidualnych preferencji.

Podsumowanie

Jedna łyżeczka masła ghee, to ok.:

  • 8 g nasyconych kwasów tłuszczowych
  • 3,7 g jednonienasyconych kwasów tłuszczowych