Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Jakie wartości odżywcze w sobie skrywa? I jaki wpływ na nasze zdrowie może wywrzeć spożywanie komosy ryżowej? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziesz w poniższym artykule.

Komosa ryżowa (quinoa) od dawna znana jest ze swoich wyjątkowych właściwości zdrowotnych oraz wartości odżywczych. Niemniej jednak, popularnością i powszechnym wykorzystaniem w naszej kuchni cieszy się od niedawna. Okazuje się jednak, iż niniejszy składnik nie tylko doskonale pasuje do większości potraw, ale również stanowi bogate źródło białka oraz niezbędnych kwasów tłuszczowych, które wspierają prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu.

Infograf Komosa ryżowa – poznaj jej najważniejsze właściwości

Komosa ryżowa – rodzaje

Na świecie dostępne są trzy rodzaje komosy ryżowej:

  • Komosa czerwona – twardsza i intensywniejsza w smaku niż pozostałe jej rodzaje;
  • Komosa biała – znana również jako lebioda, stanowi doskonałe źródło białka, żelaza oraz witaminy A i C;
  • Komosa czarna – jest jednym z najrzadziej występujących gatunków niniejszej rośliny. Czarna quinoa rośnie zazwyczaj na terenach Ameryki Południowej.

Komosa ryżowa – wartości odżywcze

W 100 gramach niniejszego produktu znajdziemy około 120 kalorii; 4,40 gramów białka, 1,92 grama tłuszczu, 21,30 gramów węglowodanów (w tym cukrów prostych) oraz blisko 3 gramy błonnika. Ponadto, w porcji komosy ryżowej znajdziemy:

Witaminy, takie jak:

  • Witamina A;
  • Witamina B6;
  • Witamina E;
  • Kwas foliowy;
  • Niacyna;
  • Ryboflawina;

Minerały, takie jak:

  • Cynk;
  • Fosfor;
  • Magnez;
  • Potas;
  • Sód;
  • Wapń;
  • Żelazo

Komosa ryżowa – właściwości zdrowotne

Quinoa znana jest nie tylko ze swojego smaku, ale również niezwykłych właściwości zdrowotnych, które przyczyniają się do sprawnego funkcjonowania organizmu człowieka. Poniżej opisane zostały najważniejsze właściwości niniejszego produktu.

Komosa ryżowa a choroby nowotworowe: Na podstawie licznych obserwacji oraz badań przeprowadzonych przez polskich naukowców z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, komosa ryżowa może wykazywać potencjalne działanie przeciwnowotworowe. Okazuje się, że wyciąg z kiełków oraz liści niniejszej rośliny, odpowiedzialny jest za hamowanie zjawiska proliferacji komórek nowotworu prostaty występujących w populacji szczurów.

Komosa ryżowa a miażdżyca: Za sprawą bogatej zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych (w tym kwasu linolenowego, linolowego oraz oleinowego), quinoa może przyczynić się do obniżenia wartości „złego” cholesterolu w badanej krwi pacjenta, a co za tym idzie zmniejszenia ryzyka wystąpienia miażdżycy oraz innych zaburzeń w obrębie układu sercowo-naczyniowego.

Komosa ryżowa a celiakia: Quinoa powszechnie uważana jest za roślinę bezglutenową, dlatego też z powodzeniem może wykorzystywana być przez większość osób zmagających się z problemem celiakii. Niestety, niektóre badania naukowe zwracają uwagę na fakt, iż niniejszy produkt może odpowiedzialny być za wywoływanie wrodzonej i nabytej odpowiedzi immunologicznej, która w efekcie może zaszkodzić pacjentom z objawami choroby trzewnej. Dlatego też, osoby te przed wprowadzeniem komosy ryżowej do swojej diety, powinny skonsultować się z lekarzem prowadzącym lub dietetykiem klinicznym.

Komosa ryżowa a cukrzyca

Quinoa może stanowić doskonały składnik w diecie osób zmagających się z problemem cukrzycy. Wszystko to za sprawą niskiego indeksu glikemicznego (IG=35). Ponadto, niniejszy produkt jest bogatym źródłem błonnika odpowiedzialnego za obniżanie ogólnego poziomu glukozy we krwi pacjentów.

Komosa ryżowa a alergie pokarmowe

Komosa ryżowa może odpowiedzialna być za wywołanie określonych reakcji alergicznych. Dlatego też, przed wprowadzeniem jej do swojej codziennej diety, warto wykonać próbę alergiczną.