Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Jod – jaki ma wpływ na prawidłowe funkcjonowanie ludzkiego organizmu?

Jod, to ważny pierwiastek, którego niedobory są groźne dla człowieka. Jest niezwykle potrzebny dzieciom, które rozwijają się intelektualnie, młodzieży w okresie dojrzewania i ludziom dorosłym. To właśnie jod odpowiada za pracę tarczycy, za regulację temperatury ciała i jasność myślenia.

Nie każdy jest świadomy tego, jak ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu odgrywają pierwiastki chemiczne i jak szkodliwe mogą być ich niedobory. O ile o odpowiedni poziom żelaza, cynku, czy wapnia staramy się w miarę zadbać, to o jodzie często zapominamy na co dzień. Pierwiastek ten w około 60% znajduje się w tarczycy, zaś pozostała część rozkłada się w kościach, jajnikach i krwi.

Niedobór jodu i jego wpływ na ludzki organizm

Jod to związek, który ma ogromny wpływ na pracę tarczycy. To ona, dzięki zdolności do gromadzenia jodu, wytwarza hormony tarczycy. Te ostatnie warunkują procesy odpowiedzialne m.in. za pracę układu nerwowego, przemianę materii i rozwój intelektualny.
Pierwszym objawem długotrwałego niedoboru jodu jest powiększająca się tarczyca, wokół której wytwarzają się wole. Zbyt niski poziom jodu zaburzający pracę tarczycy może wywołać m.in. wypadanie włosów, zaparcia, zaburzenia snu, osłabienie, gorszą przemianę materii, a nawet stany depresyjne.

Niedobór jodu może również zaburzyć cykle miesiączkowe albo spowodować problemy z płodnością. Kobieta, która w ciąży cierpi na braki jodu, może jej nie donosić. Istnieje też prawdopodobieństwo, że płód nie będzie rozwijał się prawidłowo, albo dziecko urodzi się z wrodzonym zespołem niedoboru jodu.

Człowiek dorosły powinien dziennie dostarczać organizmowi dawki 160 mikrogram jodu. Dawka ta zmienia się u kobiet w ciąży i w czasie karmienia – wynosi odpowiednio 180 i 200 mikrogram.

niedobor_jodu Jod – jaki ma wpływ na prawidłowe funkcjonowanie ludzkiego organizmu?

Najwięcej jodu znajduje się w morskiej wodzie, dlatego chcąc uzupełnić jego braki, warto wybrać się nad morze i spożywać dużo ryb. Sporo tego pierwiastka zawierają dorsze, mintaje, łososie, halibuty i sardynki. Ponadto odnajdziemy go również w „zwykłych” produktach, jak żółty ser, chleb razowy, brązowy ryż, czy maślanka.

Dobrym rozwiązaniem jest też zabezpieczenie się suplementami, w których składzie znajduje się jod. Świetnie w tej roli sprawdzi się suplement diety JODAVIT.

print