Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Czy jesteś zdrowy – Ty i Twoja rodzina?
Sprawdź, czym jest zdrowie, czy je masz i jak o nie zadbać…

Zdrowie to wartość, którą ceni każdy. Chcielibyśmy zachować je na długie lata. Dla wielu osób zdrowie rozumiane jest jako brak choroby. Obecnie do takiej definicji dodaje się też dobre samopoczucie psychiczne, emocjonalne, społeczne i duchowe. Razem ze zdrowiem fizycznym są to czynniki, które określa się mianem „zdrowia”.

Co decyduje o zdrowiu?
Marcin Kacprzak – polski teoretyk medycyny społecznej mówił: „zdrowie to nie tylko brak choroby lub niedomagań, ale i dobre samopoczucie oraz taki stopień przystosowania biologicznego, psychicznego i społecznego, jaki jest osiągalny dla danej jednostki w najkorzystniejszych warunkach”.

zdrowa_rodzina Czy jesteś zdrowy - Ty i Twoja rodzina? <br>Sprawdź, czym jest zdrowie, czy je masz i jak o nie zadbać...

Styl życia, który przyczynia się do zachowania zdrowia opiera się na świadomym wyborze produktów żywieniowych i rezygnacji z żywności przetworzonej. Jak wynika z badań CBOS w 2015 r. 60% Polaków deklarowało zadowolenie ze stanu swojego zdrowia, a 24% było znacznie zadowolonych (1). Polacy byli bardziej zadowoleni ze swojego zdrowia niż z warunków materialnych (1). Jak te informacje mają się do stanu faktycznego?
Jak wynika z „Raportu USP Zdrowie” definicja zdrowia różni się między kobietami i mężczyznami. Dla kobiet zdrowie bardziej wiąże się z wymiarem fizycznym i brakiem chorób. Dla mężczyzn z kolei zdrowie oznacza przede wszystkim dobry stan samopoczucia i psychiki (2).

Dla zachowania zdrowia ważne jest nie tylko świadome wybieranie produktów żywieniowych, ale też wybór zdrowej żywności. Dietetycy wskazują, że powinno się jeść regularnie. Powinny to być starannie dobrane posiłki, dzięki czemu uniknie się napadów głodu. W taki sposób wprowadza się stałość, co przekłada się pozytywnie na organizm, tak jak np. regularne ćwiczenia. Jak powinien więc wyglądać jadłospis na cały dzień?

Na śniadanie dietetycy zalecają ziarna i płatki (np. muesli bezglutenowe o owocowym smaku). W przerwie miedzy śniadaniem i obiadem na przekąskę zaleca się warzywa i owoce i produkty niskokaloryczne, takie jak: jogurt naturalny, wafle ryżowe lub np. rodzynki. Na kolację z kolei zaleca się chude białko, drób, ryby, jajka, ser i dodatki węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym, np. ciemne pieczywo, makaron razowy i brązowy ryż.

1. Polacy o swoim zdrowiu oraz prozdrowotnych zachowaniach i aktywnościach, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa 2015, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2015/K_110_12.PDF, dostęp: 18.10.2016 r.
2. RAPORT. Style zdrowia Polek i Polaków, USP Zdrowie, http://www.stworzonedlazdrowia.pl/stylezdrowia/download/Raport-USP-Zdrowie-Style-Zdrowia-Polakow-2014.pdf, dostęp: 18.10.2016 r.

print