Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Jak gotować komosę ryżowa białą? Porady + wartość odżywcza ugotowanej komosy ryżowej

Quinoa to obecnie jeden z najpopularniejszych produktów, stosowanych przez osoby prowadzące zdrowy tryb życia. Pochodzi z Ameryki Południowej i jest zaliczana do tzw. „superfood”, czyli pokarmów o wyjątkowych właściwościach odżywczych. Można ją dodawać do koktajlu, owsianki, sałatek, faszerowanych warzyw, panierek i deserów. A wiecie jak gotować komosę, by była smaczna?

k9 Jak gotować komosę ryżowa białą?                                                               Porady + wartość odżywcza ugotowanej komosy ryżowej
Komosa ryżowa to popularne danie, posiadające delikatny, orzechowy smak. Jest bogata w witaminy z grupy B, C, D i E oraz białko i sole mineralne. Dobrze ugotowana komosa jest chrupiąca, choć miękka i smakuje dobrze, zarówno na ciepło, jak i na zimno.

Jak gotować komosę ryżową?
Wiele osób, które gotują komosę ma problem z nadaniem jej odpowiedniej konsystencji. Prawidłowo ugotowana quinoa jest jędrna, chrupka, ale miękka i smakuje zarówno na ciepło, jak i na zimno- np. w sałatce.

Przepis (Po ugotowaniu wychodzi 4 szklanki komosy)
Składniki:
• 1 szklanka suchych ziaren komosy
• 2 szklanki wody
• 1/4 łyżeczki soli morskiej

Komosę wsypać na gęste sitko i dokładnie wypłukać pod zimną bieżącą wodą, mocno mieszając przez kilka minut, żeby pozbyć się gorzkich elementów komosy. Odcedzić.
(Ziarna komosy są małe i jeśli nie macie odpowiedniego sitka należy płukać je w misce, zmieniając wodę ok. 2 do 3 razy, aż przestanie się pienić. Odcedzić przez gazę. Komosy nie można moczyć zbyt długo, bo później rozgotuje się).

Wypłukaną komosę przełożyć do garnka, zalać dwiema szklankami wody i dodać ćwierć łyżeczki soli. Doprowadzić do wrzenia, zmniejszyć ogień, przykryć garnek i gotować ok. 15 minut.

Po kwadransie wyłączyć ogień, zdjąć pokrywkę i delikatnie zamieszać, by nadać komosie puszystości. Ziarenka powinny być ugotowane.
Przykryć ponownie garnek i zostawić jeszcze na ok. 5 minut. Po tym czasie komosa jest już gotowa.

k9 Jak gotować komosę ryżowa białą?                                                               Porady + wartość odżywcza ugotowanej komosy ryżowej  k666 Jak gotować komosę ryżowa białą?                                                               Porady + wartość odżywcza ugotowanej komosy ryżowej

Wartość odżywcza ugotowanej komosy ryżowej w 100 g:

Wartość energetyczna – 120 kcal
Białko ogółem – 4,40 g
Tłuszcz – 1,92 g
Węglowodany – 21,30 g (w tym cukry proste 0,87)
Błonnik – 2,8 g

Witaminy:
Tiamina – 0,107 mg
Ryboflawina – 0.110 mg
Niacyna – 0.412 mg
Witamina B6 – 0.123 mg
Kwas foliowy – 42 μg
Witamina A – 5 IU
Witamina E – 0.63 mg

Minerały:
Wapń – 17 mg
Żelazo – 1,49 mg
Magnez – 64 mg
Fosfor – 152 mg
Potas – 172mg
Sód – 7 mg
Cynk – 1,09 mg
(Dane pochodzą z: USDA National Nutrient Database for Standard Reference)

print

  • White muffin

    komosa ryżowa nie jadłam ale muszę spróbować;)