Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Dobre i złe bakterie. Każdy z nas ma je w swoim organizmie!

W organizmie człowieka żyje ok. 2 kg bakterii. Każdy z nas posiada „inny zestaw” bakterii, a kiedy spotykamy się to przemieszczają się one i kontaktują ze sobą. Najwięcej bakterii znajduje się w układzie pokarmowym, gdzie tworzą tzw. mikroflorę. Czym są dobre i złe bakterie? Jaki wpływ na nie ma stosowanie probiotyków w diecie?

„Dobre” i „złe” bakterie…
Obecnie coraz więcej uwagi poświęca się badaniom naukowym na temat zależności pomiędzy bakteriami w przewodzie pokarmowym a różnymi chorobami. Łączy się biotę z konkretnymi dolegliwościami, a bakterie w ludzkim organizmie dzieli na dobre i złe.

dobre_i_zle_bakterie Dobre i złe bakterie. Każdy z nas ma je w swoim organizmie!

Istotne są proporcje pomiędzy bakteriami. Kiedy są one zaburzone dochodzi do rozwoju choroby. Ochroną przed tym jest bariera jelitowa, o ile działa prawidłowo. W sytuacji, gdy jednak nie funkcjonuje właściwie dochodzi do powstania schorzeń, takich jak np. nadwrażliwość pokarmowa i choroby autoimmunologiczne.

Dieta a dobre bakterie w organizmie…
Jedząc dostarczamy do organizmu nie tylko składniki odżywcze, ale też bakterie. Właściwa dieta w prawidłowy sposób kształtuje mikroflorę w organizmie. Ważne jest w niej sięganie po żywność naturalną, w tym fermentowane przetwory mleczne, takie jak jogurty i kefiry, naturalne probiotyki, takie jak cebula, ziemniaki i kasze. Należy ograniczyć spożywanie pieczywa i wyrobów z zawartością drożdży oraz cukru, białka i mięsa. W jadłospisie powinny znajdować się duże ilości świeżych soków warzywnych, zielonych warzyw, kasz, produktów kiszonych i kwaśnych cytrusów.

Skuteczne probiotyki. Czyli jakie?
Zachowanie właściwej bioty jelitowej pozwala na uniknięcie dolegliwości. Lekarze wskazują, że już krótkotrwałe przyjmowanie antybiotyku może prowadzić do zmiany profilu drobnoustrojów w jelitach nawet na okres czterech lat. Może to prowadzić nawet do wystąpienia takich dolegliwości jak biegunki, alergie, problemy skórne i depresja (1).
Czy radą może być stosowanie probiotyków? Czym są i kiedy po nie sięgnąć?

Według definicji WHO probiotyki to szczep mikroorganizmów, którym w badaniu klinicznym potwierdzono pozytywny wpływ na organizm człowieka, w tym poprawę stanu zdrowia lub ograniczenie ryzyka zachorowania (2).
Po probiotyki należy sięgnąć po konsultacji z lekarzem i najlepiej nie brać ich na własną rękę. W ostatnim czasie znacznie wzrosła świadomość społeczna na temat bakterii jelitowych w profilaktyce zdrowia. Warto zwrócić uwagę na dobrej marki probiotyki i zastanowić się nad włączeniem ich do swojej diety.

1. B. Jagas, Bakterie na zdrowie, „Świat Zdrowia”, nr 4 (106)/ maj 2017, s. 39.
2. Czym są probiotyki?, http://www.fabrykasily.pl/suplementy/czym-sa-probiotyki, dostęp: 17.05.2017 r.

print