Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Dlaczego warto jeść cytrusy w sezonie jesienno-zimowym?

Sezon na świeże, polskie owoce powoli się kończy, a to oznacza, że po drugiej stronie globu w pełni słońca dojrzewają cytrusy. W marketach pojawiają się pomarańcze, mandarynki i cytryny w korzystnych cenach. Czy ich zakup to dobry wybór?

Owoce cytrusowe, to niezastąpione źródło witaminy C, która jest antyoksydantem pomagającym chronić komórki przed stresem oksydacyjnym. Ponadto umożliwia lepsze przyswajanie żelaza, wspiera odporność i pracę układu nerwowego.

W sezonie owocowym zapotrzebowanie na witaminę C można łatwo uzupełnić jedząc np. porzeczki, paprykę lub zielone warzywa, w których znajduje się spora jej dawka. Jak jednak sobie radzić, gdy musimy zdecydować się na zakup importowanych owoców np. jesienią czy zimą?

Jakie cytrusy wybrać?

Wiadomo, że cytryny witaminy C mają pod dostatkiem. Niestety, mało kto zwraca uwagę na to, że dodana do gorącej herbaty traci właściwości i ulega szybszemu rozkładowi. Ten sposób spożywania cytryn jest najpopularniejszy, jednak nie pokrywa dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się jedzenie jej na świeżo, ale ze względu na kwaśny smak nie każdy się na to zdecyduje.

A co z pomarańczami? To również bardzo popularne w Polsce cytrusy, w których porcja witaminy C jest zbliżona do tej zawartej w cytrynach. Pomarańcze jedzone na świeżo dostarczają również innych wartościowych składników odżywczych np. witaminy A, cynku i żelaza.

Mandarynki, to owoce, które zawierają naturalne antyoksydanty w postaci witaminy C i A. Przeciwutleniacze wspierają układ odpornościowy i spowalniają procesy starzenia komórek ludzkiego organizmu. Witamina A dodatkowo jest istotnym składnikiem niezbędnym dla osób w okresie wzrostu kości, poprawia też kondycję skóry, chroniąc ją przed promieniami UV.

Zastanawiając się nad wyborem owoców cytrusowych, naszej uwadze nie mogą umknąć grejpfruty. Dlaczego warto je spożywać? Owoce te zawierają cenne dla człowieka składniki – witaminę C i beta karoten (prowitaminę A), które pozwalają zachować lepszą odporność. Grejpfruty są niskokaloryczne i w pełni pokrywają dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Oprócz tego dostarczają witamin z grupy B i potasu, co zdecydowanie przeważa na ich korzyść.

witamina_c Dlaczego warto jeść cytrusy w sezonie jesienno-zimowym?

Najważniejsze funkcje witaminy C w organizmie

Dlaczego tak ważne jest, aby spożywać dostateczną ilość produktów bogatych w witaminę C? Otóż pełni ona następujące funkcje w ludzkim organizmie:

–witamina C poprawia przyswajalność żelaza

–witamina C przyspiesza metabolizm lipidów

– witamina C działa antywirusowo

– witamina C jest niezbędnym antyoksydantem chroniącym organizm przed toksynami

– witamina C chroni przed rozwojem wielu chorób 

Sproszkowana witamina C dostępna jest do kupienia tutaj.

 

print