Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Menopauza wywołuje mnóstwo zmian fizycznych i psychicznych w organizmie kobiety. Większość kobiet skarży się wówczas na uderzenia gorąca, nadmierną potliwość lub zimne dreszcze. Burza hormonów trwa. Jak pomóc sobie i poczuć się lepiej?

Trzeba wówczas pamiętać, że każda zmiana w diecie prowadząca do lepszego sposobu odżywiania oraz odpowiednia suplementacja są w stanie polepszyć samopoczucie i ogólną kondycję fizyczną. Dokonując zmian w codziennym jadłospisie można skutecznie złagodzić przykre objawy menopauzy. Dobrze skomponowana dieta powinna być bogata w warzywa i owoce, chude mięso, drób, ryby, produkty pełnoziarniste, orzechy i nasiona oraz niskotłuszczowe produkty mleczne.

Co powinna zawierać dieta w okresie menopauzy?

  • Soja zawiera roślinne estrogeny, a poza tym jest źródłem białka i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Fitoestrogeny zawarte w ziarnach soi wykazują działanie zbliżone do estrogenów (żeńskich hormonów płciowych). Fitoestrogeny posiadają szereg właściwości, które mogą pomóc złagodzić dolegliwości związane z menopauzą. Działają m.in. przeciwzapalnie, przeciwwirusowo, bakteriostatycznie i przeciwgrzybiczo. Bezsprzecznie dieta w okresie menopauzy powinna zawierać produkty sojowe.
  • Witamina E, jest antyoksydantem, który zwalcza działanie wolnych rodników w komórkach ludzkiego organizmu. Dzięki niej pozostają one na dłużej młode i będą odpowiednio funkcjonować. Nie bez powodu witamina E jest nazywana „witaminą młodości”, bo od jej właściwej podaży zależy zdrowy, promienny i zarazem młodszy wygląd skóry. Jej dobrym źródłem są np. orzechy, nasiona i szparagi.
  • Niektóre zioła powinny być częściej używane przez kobiety przechodzące przez klimakterium. Przykładowo arcydzięgiel chiński, pluskawica europejska, czy wiesiołek zawierają w składzie fitoestrogeny. Zioła powinny uzupełniać dietę w czasie menopauzy, ponieważ usprawniają metabolizm i regulują gospodarkę hormonalną.
  • Wielonienasycone kwasy tłuszczowe, zwłaszcza te z grupy Omega-3 wspomagają pracę układu sercowo-naczyniowego, co jest bardzo istotne w czasie menopauzy. Ich bogactwo stanowią ryby morskie, orzechy włoskie, siemię lniane i jajka.
  • W menu kobiety powinny znaleźć się produkty zawierające wapń, który chroni przed osteoporozą. Pod dostatkiem jest go w produktach, takich jak nasiona chia czy jarmuż.
menopauza-i-dieta Dieta w okresie menopauzy? Sprawdź, co musisz jeść!