Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Dieta? Kiedy pada to słowo i kiedy podejmujemy decyzję o odchudzaniu, wydaje nam się, że wszystko sprowadza się do tego, że powinniśmy wyeliminować część produktów z jadłospisu na jakiś czas. I może jeszcze zrezygnować z tego, co się do tej pory lubiło, jeść monotonnie, nudnie, nijak… Czy naprawdę tak jest?

Wielu dietetyków nie lubi słowa „dieta”. Zamiast tego używa stwierdzenia „zmiana nawyków żywieniowych”. To drugie nie tylko lepiej brzmi, ale też nawiązuje do ważnego aspektu, jakim jest brak ram czasowych. Jak wyjaśnia dietetyk Sylwia Witek:
– Nie lubię określenia „przejść na dietę”, wolę określenie „zmiana nawyków żywieniowych”, lub po prostu „zmiana stylu życia”, bo nie możemy zapominać o aktywności fizycznej, która także wpływa na to jak się czujemy. Podczas wywiadu z moimi pacjentami, uświadamiam ich, że najważniejszy błąd, jaki popełniamy w momencie zmiany nawyków żywieniowych to wychodzenie z założenia, że potrwa to miesiąc, dwa lub np. pół roku. Tak nie może być. Tylko trwała zmiana sposobu jedzenia połączona z aktywnością fizyczną jest w stanie poprawić zdrowie, samopoczucie i wygląd i sprawić, że będziemy czuli się lepiej.

dieta Dieta. Jak się odchudzać ? Zdrowe i mądre odchudzanie

Co zrobić, żeby zmiana trybu życia pociągnęła za sobą poprawę wyglądu, samopoczucia i nie trwała kilka tygodni, czy miesięcy, ale była zmianą na stałe?
Sprawdź kilka rad, jak odżywiać się mądrze i z korzyścią dla sylwetki!

Diety. Jak schudnąć mądrze?

Drastyczne diety to dla wielu osób jedyna możliwość pozbycia się nadprogramowych kilogramów. Ale dietetycy przestrzegają przed tym, ponieważ rygorystyczna dieta, powodująca gwałtowne obniżenie kalorii powoduje, owszem, szybki spadek wagi, ale też spowolnia przemianę materii. To zaś prowadzi do tak nielubianego efektu jo-jo, po powrocie do normalnego odżywiania. Dodatkowo nie uczy zdrowego jedzenia, nie wpływa pozytywnie na zdrowie, a co za tym idzie wygląd, stan skóry, włosów, paznokci itd. Wręcz przeciwnie – powoduje niedobór składników odżywczych.
Skuteczne i mądre walczenie z nadprogramowymi kilogramami to takie, kiedy tracimy ok. 1 kg tygodniowo. Wówczas osiągnięcie docelowej wagi powoduje, że zachowujemy ją na dłuższy czas (jeśli nie na stałe). Jest to zmiana całego trybu życia, nawyków żywieniowych, sposobu myślenia i rozumienia czym jest jedzenie, czym jest smaczne odżywianie się i jak jeść dobrze i zdrowo.

Mądre odżywianie jest regularne. By schudnąć trzeba jeść co ok. 3 godziny. Wtedy metabolizm jest uregulowany, zachowujemy stały poziom glukozy we krwi i nie dopadają nas napady wilczego głodu. Konieczne jest jedzenie w spokoju, bez pośpiechu, dokładnie przeżuwanie jedzenia i unikanie stresu.

Kolejna sprawa to tłuszcz, który jest kaloryczny, ale błędem jest całkowite wykluczanie go z diety. Istnieją zdrowe tłuszcze, które są cenne dla organizmu, takie jak tłuszcze roślinne, np. oliwa z oliwek, olej rzepakowy, tłuszcz pochodzący z ryb i inne, zdrowe oleje spożywcze. Są one ważne i konieczne w diecie każdego człowieka. Nie powinniśmy o tym zapominać!

Jak schudnąć? Zdrowa dieta

Zmieniając złe nawyki żywieniowe warto stosować się do kilku rad:

1. Kiedy jesteś głodny – jedz!
Głodówka nie jest ani mądrym ani skutecznym sposobem na pozbycie się nadprogramowych kilogramów. Jak długo wytrzymasz głodny? Kila minut, godzin? A po tym czasie dosłownie rzucisz się na lodówkę i zjesz wszystko, co w niej jest, łącznie z tym, co niewskazane i niezdrowe. Dlatego będąc głodnym – jedz. Nie słodycze, fast foody ani niezdrowe, wysokoprzetworzone produkty. Sięgnij po pełnowartościowe, zdrowe dania, które pozwalają nie tylko pokonać głód, ale także dostarczają do organizmu cenne składniki mineralne i witaminy.

2. Sięgaj po warzywa
Odpowiednio skomponowane potrafią wspomóc odchudzanie. Wiesz, że warzywa to jedyna grupa produktów, które można jeść do woli, bez obaw o kaloryczność? Dodatkowo zawierają cenny błonnik, które zapewnia uczucie sytości i oczyszcza jelita.

warzywa Dieta. Jak się odchudzać ? Zdrowe i mądre odchudzanie

3. Nie stosuj monotonnej diety. Jedz różnorodnie
Organizm człowieka potrzebuje i białek i tłuszczów i węglowodanów itd. Równie ważne są warzywa, owoce, zdrowe tłuszcze i inne. Dlatego mądre odchudzanie, a raczej mądra zmiana nawyków żywieniowych to nie wyeliminowanie całkowicie pewnych grup produktów, ale umiejętne wybieranie tego, co zdrowe, pozbawione konserwantów i naturalne, nie poddane długotrwałym procesom przetwarzania, w efekcie których znikają dobroczynne składniki.

4. Zwracaj uwagę na etykiety produktów spożywczych
Zawierają cenne informacje o składzie produktów i warto je czytać. Jak to robić? Sprawdź w artykule poświęconym prawidłowemu sprawdzaniu etykiet >>> tutaj.

A co dokładnie jeść, jak komponować posiłki, czego unikać?

Tego dowiesz się z poradnika Sylwii Witek „Jak zacząć?”, gdzie wyjaśnia ona jak rozpocząć zmiany w odżywianiu, jak radzić sobie z chwilami słabości i zmierzać efektywnie w kierunku trwałej zmiany sposobu odżywiania, lepszego wyglądu i samopoczucia. Sprawdź >>>

 


Also published on Medium.