Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Czy odpowiednio skomponowana dieta może mieć wpływ na zdrowie oczu? I jakie znaczenie dla naszego widzenia posiada luteina? Odpowiedzi na te pytania oraz inne cenne informacje na temat ochrony układu wzrokowego znajdziesz w dalszej części tekstu.

Każdego dnia zdobywamy coraz większą wiedzę na temat znaczenia prawidłowych wzorców odżywiania i ich wpływu na stan naszego zdrowia. Ograniczenie podaży tłuszczów zwierzęcych, soli oraz białego cukru jest nie bez znaczenia dla prewencji wielu chorób cywilizacyjnych. Niemniej jednak, odpowiednio skomponowany jadłospis może wpłynąć nie tylko na dobre funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego, czy odpowiedni wygląd sylwetki, ale również na zdrowie naszych oczu.

INFOGRAF Dieta dla zdrowia naszych oczu

Dlaczego dieta jest tak ważna dla zdrowia naszych oczu?

Gałka oczna składa się z kilku warstw. Jedną z nich jest siatkówka, która składa się z wielu fotoreceptorów odpowiedzialnych za odbieranie bodźców świetlnych z otoczenia. Każdego dnia fotoreceptory wykonują niezwykle intensywną pracę, która wymaga zapewnienia podaży odpowiednich ilości tlenu oraz niezbędnych składników odżywczych. W naszym oku znajdują się dwa rodzaje fotoreceptorów:

  • Czopki – pozwalające nam na widzenie kolorów oraz odpowiedzialne za ostrość widzenia; oraz
  • Pręciki – dzięki którym jesteśmy zdolni rozpoznawać kształty oraz ruchy, jak również widzieć przy słabym świetle (np. wieczorem).

Czym jest luteina oraz zeaksantyna i dlaczego są one tak ważne dla naszych oczu?

Plamka żółta jest miejscem, w którym występuje największe zagęszczenie czopków w siatkówce. To część, która odpowiada za zapewnienie nam ostrości widzenia. Plamka żółta zawdzięcza swoją nazwę barwnikom naturalnym znajdującym się w receptorach: luteinie oraz zeaksantynie, które posiadają żółto-pomarańczowy kolor. Im bliżej plamki żółtej, tym więcej zeaksantyny, natomiast w miarę oddalania się od niej zaczyna dominować luteina.

Na podstawie licznych badań stwierdzono, iż dla utrzymania prawidłowego stężenia luteiny oraz zeaksantyny, niezbędne jest dostarczanie niniejszych składników wraz z pożywieniem, w dawce 10mg luteiny oraz 2mg zeaksantyny dziennie. Niemniej jednak, przeciętnie stosowana przez nas dieta, każdego dnia jest w stanie dostarczyć nam zaledwie 3mg obu tych składników. W tym miejscu warto również wspomnieć, iż zawartość luteiny oraz zeaksantyny w plamce żółtej zmniejsza się wraz z naszym wiekiem, a nasz organizm nie jest w stanie wytworzyć ich samodzielnie. Podczas suplementacji niniejszych składników należy zwrócić szczególną uwagę na to, aby stosunek luteiny do zeaksantyny wynosił 5:1.

W jakich produktach znajdziemy najwięcej luteiny?

Większość luteiny oraz zeaksantyny, jaką otrzymujemy wraz z pożywieniem pochodzi z zielonych warzyw liściastych. Sporą dawkę niniejszych składników znajdziemy między innymi w:

  • Surowym oraz gotowanym jarmużu;
  • Surowym oraz gotowanym szpinaku;
  • Brokułach;
  • Kukurydzy;
  • Groszku zielonym;
  • Brukselce.

Na jakie inne składniki odżywcze powinniśmy zwrócić uwagę, aby zapewnić zdrowie naszym oczom?

Po pierwsze: KWASY OMEGA-3 – W celu utrzymania prawidłowego widzenia, każdego dnia powinniśmy przyjmować blisko 250 mg kwasów DHA. Niniejszy składnik znajdziemy przede wszystkim w tłustych rybach morskich, które powinniśmy spożywać przynajmniej dwa razy w tygodniu.

Po drugie: ANTYOKSYDANTY – Stres oksydacyjny, który spowodowany jest nadmierną ilością wolnych rodników, może doprowadzić do uszkodzenia komórek organizmu, w tym komórek oka. Dlatego też, tak ważne jest zapewnienie odpowiedniej podaży antyoksydantów w naszej codziennej diecie. Niniejsze składniki znajdziemy przede wszystkim w świeżych warzywach i owocach.

Po trzecie: WITAMINA D – W ciągu ostatnich kilku lat coraz więcej mówi się o roli witaminy D w organizmie człowieka. Okazuje się, że niniejszy składnik posiada również ogromny wpływ na nasz układ wzrokowy. Biorąc pod uwagę fakt, iż większość Polaków zmaga się z problemem niedoboru niniejszej witaminy, każdy z nas powinien suplementować ją w ilości 2 000 jednostek na dobę w okresie jesienno-zimowym.