Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Wiele skrótów i dziwnie brzmiących nazw na opakowaniach produktów żywnościowych nie zawsze jest zrozumiała dla przeciętnego konsumenta. Są to zwykle bardzo istotne informacje, z którymi powinniśmy się zapoznać, aby wybrać odpowiednie dla siebie produkty.

Ludzie zyskują coraz większą świadomość tego, że prawidłowe odżywianie jest ważne dla zachowania zdrowia. Z tego względu zwracamy uwagę na kaloryczność żywności, zawarte w niej sztuczne składniki i wartości odżywcze.

Polskie prawo nakazuje, by każdy produkt był znakowany w rodzimym języku, a do tego ma być zrozumiały. Etykiety powinny być umieszczone na produkcie w sposób trwały i w widocznym miejscu.

Data przydatności do spożycia, to ten element, na który najczęściej zwracamy uwagę kupując żywność, zwłaszcza tą krótkoterminową. Data powinna być wyraźna i umieszczona w widocznym miejscu.

Data produkcji oznaczana jest skrótem PROD, zaś BB znaczy z angielskiego best before. Sformułowanie najlepiej spożyć do sugeruje, że produkt należy spożyć do określonego terminu, natomiast przekroczenie go nie wiąże się ze szkodliwymi konsekwencjami, tylko utratą jakości i niektórych właściwości (przykładowo ryż po dacie ważności nie będzie szkodliwy, ale może nawilgotnieć). Grupa pożywienia z podobnym, jednak znacząco różnym oznaczeniem zużyć do, odnosi się do produktów, które się szybciej psują, a ich spożycie po wskazanej dacie może być szkodliwe w skutkach (może np. wywołać dolegliwości żołądkowe). Warto uświadomić sobie jednak, że produkty o bardzo długiej zdatności do użytku są nafaszerowane dużą ilością konserwantów.

Wartość energetyczna, oznacza to, co dla wielu osób najistotniejsze, a więc kaloryczność danego produktu. Podawane wartości są zwykle przeliczane na 100 g. Tak zwana żywność bezkaloryczna w przeliczeniu na 100 g posiada do 5 kalorii. Niskokaloryczna żywność, to taka, która na 100 g przyjmuje do 40 kalorii, a wysokokaloryczna więcej niż 400. Wersja pożywienia w wydaniu light zawiera o 1/3 mniej kalorii, niż tradycyjne.

MOM, to skrót oznaczający mięso oddzielane mechanicznie. Taki mięsny produkt pozyskuje się drogą mechanicznego usunięcia reszty przylegających do kości, po oddzieleniu od nich mięśni. Produkty te sprzedawane są jako mięso…

GDA, to inaczej Guideline Daily Amount, czyli Zalecane Dzienne Spożycie (ZDS). Są to wskazówki dotyczące dziennej dawki spożycia, obowiązujące w UE. Odpowiednio w USA obowiązuje skrót RDA, czyli Recommended Daily Allowance. Wartość cukrów, tłuszczy, białek i związków mineralnych zalecana do spożycia przeliczana jest na 100 g.

Referencyjna Wartość Spożycia (RWS), to procentowy rozkład ilości składników odżywczych, jakie dostarczane są w ciągu doby organizmowi po spożyciu danego rodzaju żywności. Inaczej rzecz ujmując chodzi o zaspokojenie dziennego zapotrzebowania na konkretne składniki odżywcze, jakie zawiera dany rodzaj żywności.

E-lementy – tajemniczo brzmiące E na etykietach żywności to oznaczenie barwników, środków konserwujących, przeciwutleniaczy, zagęstników i wszelkiego rodzaju wzmacniaczy smaku. Brzmi to groźnie, jednak nie wszystkie te dodatki są szkodliwe, a niektóre mogą np. zahamować powstawanie bakterii.
Do najpopularniejszych należą: E220, czyli szkodliwy dwutlenek siarki, dodawany do napojów; E210 to kwas benzoesowy, który podrażnia układ pokarmowy; E252, czyli azotan potasu i E250 azotan sodu stosowane, jako dodatek do wędlin; E951 tzw. aspartam, który jest w stanie wywołać migreny, jest dodatkiem słodzącym.

Przed zakupem produktów spożywczych warto przemyśleć swój wybór i sięgnąć po te, które dają gwarancję tego, że powstają ze zdrowych składników.

Ekologiczne produkty posiadają etykiety znakowane specjalnymi symbolami, których umieszczanie na opakowaniu ma na celu poinformowanie klienta o tym, że jest to produkt przyjazny dla środowiska lub zawiera składniki pochodzące z upraw ekologicznych.
Produkty określane mianem ekologicznych muszą spełniać ściśle wyznaczone kryteria Unii Europejskiej. Dostępne są w sprawdzonych sklepach ze zdrową żywnością np. tutaj.

zywnosc_eko Jak czytać etykiety na żywności?