Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Jakie są najważniejsze właściwości zdrowotne ciecierzycy? I jak wykorzystać ją w naszej codziennej kuchni? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziesz w dalszej części tekstu.

Ciecierzyca (znana również jako cieciorka i groch włoski) to jeden z podstawowych składników w diecie wegańskiej oraz wegetariańskiej. Niemniej jednak, ze względu na bogatą zawartość witamin i mikroelementów, niniejsza roślina powinna znaleźć swoje miejsce również w jadłospisie osób, które nie stronią od częstego spożywania mięsa. Dlatego też, w dzisiejszym artykule przygotowaliśmy dla Ciebie zbiór najważniejszych informacji na temat ciecierzycy.

INFOGRAF-1 Ciecierzyca – poznaj jej najważniejsze właściwości i możliwości zastosowania

Ciecierzyca – wartości odżywcze

Ze względu na dużą zawartość białka, cieciorka znajduje szerokie zastosowanie w kuchni bezmięsnej. Jednakże, roślina ta skrywa w sobie również dziesiątki innych wartościowych składników, które pozytywnie wpływają na funkcjonowanie naszego organizmu.

W 100 gramach ciecierzycy znajdziemy około 164 kalorii, blisko 9 gramów białka, około 2,5 gramów węglowodanów oraz ponad 7 gramów błonnika. Ponadto, niniejsza roślina jest w stanie dostarczyć nam:

Cenne witaminy, w tym:

  • Witaminę A, B6, C i K;
  • Tiaminę;
  • Kwas foliowy;
  • Niacynę;
  • Ryboflawinę; oraz

Wartościowe minerały, w tym:

  • Wapń;
  • Magnez;
  • Żelazo;
  • Potas;
  • Fosfor;
  • Cynk;
  • Sód.

Ciecierzyca – właściwości zdrowotne

Wprowadzenie cieciorki do swojej diety może okazać się bardzo dobrą decyzją. Niniejsza roślina doskonale wpływa na nasz organizm przyczyniając się między innymi do wsparcia systemu odpornościowego oraz poprawy wyglądu skóry i paznokci. Niemniej jednak, to tylko niektóre z ważnych właściwości zdrowotnych ciecierzycy.

Ciecierzyca a układ sercowo-naczyniowy. Badania dowodzą, iż regularne spożywanie cieciorki może przyczynić się do obniżenia poziomu złego cholesterolu, a tym samym do ograniczenia występowania licznych chorób serca w przyszłości. Ponadto, niniejsza roślina odpowiedzialna jest za obniżenie ciśnienia krwi oraz zmniejszenie ryzyka wystąpienia anemii i niedokrwistości.

Ciecierzyca a układ pokarmowy. Dzięki bogatej zawartości błonnika, cieciorka przyczynia się do zmniejszenia częstotliwości występowania bolesnych zaparć. Dodatkowo, roślina ta pozytywnie wpływa na zmniejszenie dotkliwości objawów związanych z przebiegiem żylaków odbytu oraz uchyłkowatości jelit. W świetle niektórych teorii, regularne spożywanie ciecierzycy może przyczynić się również do zmniejszenia ryzyka wystąpienia nowotworu jelita grubego w przyszłości.

Ciecierzyca a metabolizm. Niniejsza roślina, za sprawą niskiego indeksu glikemicznego, może stanowić doskonały produkt dla osób zmagających cię z problemem cukrzycy. Ponadto, według niektórych teorii, bogata zawartość cieciorki w diecie, może wpłynąć na zmniejszenie ryzyka wystąpienia cukrzycy typu II w przyszłości. Okazuje się również, iż ciecierzyca jest wskazana dla osób, które pragną uporać się z nadmiarem kilogramów.

Ciecierzyca – zastosowanie w kuchni

Cieciorka to prawdziwy kulinarny kameleon. Chociaż najczęściej możemy znaleźć ją w postaci smacznego humusu lub pysznych falafeli, niniejsza roślina doskonale odnajduje się również jako dodatek do zup, sałatek, a nawet ratatouille. Ponadto, z pomocą ciecierzycy jesteśmy w stanie przygotować pożywny pasztet oraz oryginalny farsz do krokietów lub pierogów.