Poznaj sekret długiego i zdrowego życia

+48 530 044 043 | e-mail: info@vivio.pl

Anemia to choroba, która dotyka coraz więcej osób i to nie tylko tych niedożywionych. Problem tkwi nie w ilości jedzenia, ale w jego jakości. Współczesne diety są ubogie w składniki odżywcze, potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Anemia nie wybiera. Niedobór żelaza wywołujący niedokrwistość niedobarwliwą to problem, z którym niekoniecznie zmagają się blade i szczupłe osoby. Na anemię w dużej mierze zapadają osoby z nadwagą, jedzące chipsy i niezdrową żywność oraz te, które zarabiają stosunkowo mało. W grupie ryzyka znajdują się kobiety, zwłaszcza te, które mają obfite miesiączkowanie.

Zmęczenie, brak koncentracji, bezsenność– objawy anemii początkowo wyglądają niewinnie i często są lekceważone. Żelazo jest potrzebne człowiekowi do transportowania i magazynowania tlenu. Odpowiednio zbilansowana dieta jest w stanie to zapotrzebowanie zaspokoić. Jednak mało kto dba o swoje menu w tak dokładny sposób. Osoby, które odchudzają się nieumiejętnie, otyli jedzący fast-foody, kaloryczną żywność, zapominając o owocach i warzywach, narażają się na braki żelaza. Produkty zawierające cukier, sól, białe pieczywo nie dostarczają żelaza, a ponadto są pozbawione pierwiastków, takich jak np. miedź i kobalt. A to właśnie one mają działanie krwiotwórcze.

anemia_art Anemia nie wybiera

Niektóre diety są niemal całkowicie pozbawione żelaza. Jedząc wprawdzie zdrowe posiłki, składające się np. z nabiału i owoców pozbawiamy się możliwości naturalnego przyswojenia żelaza. Warto pamiętać, że witamina C wspomaga wchłanianie potrzebnego żelaza do organizmu.

Długotrwała anemia może doprowadzić do poważnych powikłań. Jeśli odczuwamy palpitacje serca, zmęczenie, często łapiemy „zajady”, cierpimy na stany zapalne, to powinien być znak do zgłoszenia się do lekarza. Podstawową czynnością, od której należy zacząć diagnozowanie anemii jest badanie krwi.

Naturalne sposoby walki z anemią

Oprócz preparatów polecanych przez lekarza warto też samodzielnie wspomóc się w walce z anemią. Na pewno zacząć trzeba od zmiany sposobu żywienia. Do codziennego menu najlepiej włączyć chude mięso, bo ono zawiera łatwo przyswajalne żelazo. Ponadto jedzone przez nas produkty powinny być nieprzetworzone, a picie kawy należy ograniczyć do minimum, bo zawarte w niej związki blokują wchłanianie się żelaza z układu pokarmowego. Bardzo istotne jest sięganie po całkowicie naturalne produkty, które w swym składzie zawierają sporo żelaza. Przykładowo zaliczyć do nich można:

sok z pokrzywy;
– sok z buraka;
– spirulinę;
melasę trzcinową;
– szpinak.